Hoppa till innehåll

Skottkärra?

maj 9, 2010

Efter att ha läst Ylvens inlägg om en radrensare hon hittat i ett uthus. Fick för mig att jag sett något liknande i någon av de gamla gamla ladorna så jag gick bort och kollade och bokstavligt talat grävde fram en riktig skrotskatt, dock ej en radrensare..

Jag förmodar att det är en skottkärra men en sak förbryllar mig och det är att på handtaget på höger skalm sitter en sak som liknar en handbroms som är kopplad till ett urkopplingsbart kugghjul som syns på bilden nedan. Någon som har en blek om vad det kan ha använts till?

Efter att ha borstat bort damm och gammal intorkad olja så visar det sig att den har stått emot tidens tand väl tack vare att det är väldigt mörkt och snustorrt i ladan. Järnen har bara lite ytrost och skalmarna är i perfekt skick. Lite smörjfett och målning den inte må dåligt av!

5 kommentarer leave one →
  1. maj 9, 2010 4:46 e m

    Gissar på att det är en såddmaskin (om man nu skriver det så) Handtaget startar hjulet som matar frö när man går där o sår eller kanske en paketkärra med handbroms? Hmm =)

  2. maj 9, 2010 4:53 e m

    Jag får väl ta med spaden och gräva runt och se om jag hittar resten för att stödja din tes. =)(grävlingarna har ju gjort några rejäla kullar där inne)

  3. maj 9, 2010 5:04 e m

    Kolla efter en trälåda med hål i ena hörnet eller likn.

  4. maj 9, 2010 5:24 e m

    Jag är tämligen säker på att det är än såmaskin för gräsfrö. Hittade inte mindre än två kompletta sådana under mina upptäcksfärder. Det är en lång låda, kanske 4 meter lång, med en axel i botten med små borstar på som borstar ut fröna genom små hål.

    Det borde för övrigt inte vara så svårt att bygga om den till en hjulhacka. Bra med ett stort hjul.

  5. Anton permalink
    februari 4, 2011 2:09 e m

    Hej, kom av en slump in på det här gamla inlägget. Sitter för tillfället och läser lite om jordbrukets utveckling och läser mestadels i boken ”Jordbruk under femtusen år -Redskapen och maskinerna av Albert Askeröd utgiven 1973. Låna den! För där, i stycken om sådd, beskrivs den här typen av såddmaskin som en liten av-art i den tekniska utveckligen.

Lämna en kommentar