Skip to content

Full fart i odlingarna

maj 11, 2010

Trädgårdsbestyren rullar på får riktigt mycket gjort tack vare/på grund av en oväntad ledighet…

Eftersom jag ej törs plantera ut så mycket för tillfället så helgarderade jag mig när det gäller löken så jag var och köpte några påsar gul och röd sättlök och dom räckte väldigt långt så nu börjar jag få ont om plats på täppan 🙂 Även lite mer skafferipotatis har fått bekanta sig med jorden

Har även sått honungsfacelia idag som är en kombinerad dragväxt (biknark) och gröngödslingsväxt. Sådde en rad honungsfacelia mellan 2 rader lök så i juli när den blommar kommer det vara riktigt fint.

Ska även plantera ut tagetes som just nu växer till sig i ett minidrivhus i kort ändan av varje odlingsbädd förutom att blommorna blommar i starkt orange så skrämmer dom tydligen bort nematoder och annat bös man ej vill ha i odlingen.

Här syns spritärtorna som mår prima under de nya odlingstunnlarna i 50mm kanalplast som jag roffade åt mig på jobbet då dom annars skulle till tippen. De är 2 m långa och sidorna 50 cm. Tidigare satt det vinyltryck på dom med en företagslogga. Vinyltrycket var riktigt kämpigt att ta bort, jag fick skära långa remsor med en mattkniv och sedan försiktigt dra av dom annars fastnade klistret på plasten. Kanalplasten släpper inte igenom så överdrivet mycket ljus men håller jämnare temperatur istället.

Imorgon skall det bli kyligt börja regna och sedan ska det komma totalt 40mm regn till söndag. Hoppas prognosen hinner ändra sig till det bättre för jag vill ha ut painted mountain majsen på täppan.

2 kommentarer leave one →
  1. maj 13, 2010 11:32 f m

    Hur har du det med spansk skogssnigel (mördarsnigel)?

    Vad tycker du om Nemaslug?

  2. maj 13, 2010 11:39 f m

    Jag dräpte säsongens första igår kväll!
    Har aldrig använt mig av nemaslug så kan ej uttala mig 🙂

Kommentera

