Hoppa till innehåll

Min första hässja

juli 15, 2013

Nu när lien trots fel slipmetod blivit vass så började jag slå gräs för glatta livet.
Då slog det mig att jag borde göra en hässja, nått jag aldrig förr provat..
Sagt och gjort, gick och lånade några hässjestörar och ståltråd från de närmsta grannarna.

Läste noga igenom denna artikel och skred till verket. Nån timme senare så stod den där som en enorm gräsfärgad myskoxe:

Hässja
Efter enhalvtimme höll två cyklister på att köra i diket när dom fick syn på hässjan, idag stannande två holländska cykelturister fotade och undrade vad det var för nånting.

13 kommentarer leave one →
  1. juli 15, 2013 7:13 f m

    Ser väldigt bra ut och kul att se i odlingslandskapet idag när man mest ser stora vita rundbalar på alla åkrar. Hässja hö har vi aldrig testat fast vi har både hässjestörar och liar till förbannelse här på gården. Någon dag blir det kanske av… jag ska gå en kurs i lieslåtter i hembygdsföreningens regi. Det är vackert och dessutom praktiskt på mindre vallar. I år slog vi med traktorn dock och ikväll ska höet pressas i småbalar. Sen ska det ”bara” läggas golv på loftet i stallet så vi kan lägga in balarna där också… tur det är fint väder!

    • juli 15, 2013 7:20 e m

      Det är bara att göra det! VAr inte så svårt som jag föreställt mig och den står upp ännu!
      Hoppas det gick bra att pressa höet!

      • juli 15, 2013 7:24 e m

        Nej antar att det är så. 🙂 jo pressningen gick bra nu ska det bara under tak också, hittills har jag burit in 9 balar, bara resten kvar… 😉

  2. juli 15, 2013 7:57 f m

    Tänk att det blivit så ovanligt med hässjor att folk inte längre vet vad det är.

    När jag var barn så brukade vi hässja hö när vädret var för ostadigt. Av någon anledning har det blivit som med lumpen. Man kommer bara ihåg det roliga.

    Själv har jag så lite att slå nu för tiden att jag slår av lite då och då med lien som rekreation. Hinner jag torka det så packar jag det hårt i jutesäckar och använder som strö och lite plockmat åt gässen på vintern. Skulle det bli för mycket regn på det så blir det täckmaterial i landet istället.

    Blir det några getter framöver så blir det hässjor också men då de lokala stånghässjorna med liggande stänger istället för snören.

    • juli 15, 2013 7:28 e m

      Stånghässjorna tycker jag verkar smidigast, det var lite bökigt att vira tråd har slappat efter en del märkte jag idag…

  3. juli 15, 2013 6:48 e m

    Ser bra ut!
    Själv lärde jag mig hässja hö av några grannar. Men i år blåste det så mycket när vi skulle hässja att det fick bli stackar istället.

    För övrigt har det torkat bra direkt på backen den senaste veckan. Så vi hässjade mest för sakens skull och inte för att det behövdes….

    • juli 15, 2013 7:30 e m

      Tack!
      Har märkt av det senaste dygnets blåst med, blåste av lite från hässjan men inte mycket. Tror det också kan bero att det sista gräset jag lade på var lite väl kort.

  4. juli 15, 2013 8:53 e m

    Det där känner jag igen – folk blänger och undrar. Jag häsjade också för första gången nu i år och än står den upp. Här: http://marstorp.albinholmgren.se/2013/07/12/en-glad-amators-forsta-hassja/ skrev jag om hur jag gjorde. Min guru sa att det var viktigt att räfsa undan hö i nederkant som ligger mot marken så det inte dras upp fukt den vägen. Men det kan vara ett Västerbottniskt påhitt (eller jag som ser slarvigt på din bild).

    Berätta gärna hur höet ser ut om några månader.

  5. Bengt Anker permalink
    juli 16, 2013 8:19 f m

    Du /ni är imponerande flitiga.
    Heltidsjobb och heltidsbonde! Det här med en massa projekt på gång känner jag igen.
    Handiman i Kåseberga

  6. augusti 13, 2013 9:36 f m

    Wonderful! En linhässja, eller…

Trackbacks

  1. Får uti hagen | Nisse i torpets Blog
  2. Grönt och vackert | Nisse i torpets Blog

Lämna en kommentar