Hoppa till innehåll

Det här gick inte så bra #6

februari 24, 2014

För de som undrar vart uppdateringar om eventuella kycklingar tagit vägen kan jag meddela att jag först och främst räknade fel på ”ankomstdatumet”.

De sex kvarvarande äggen skulle ha kläckts i fredags och inte i lördags som jag trodde.
Det tråkiga är att det började bara pipa ur ett av dessa äggen… Den lilla kycklingen har nu legat i sitt ägg och pipit ur samma spricka i ägget i tre dagar utan att ta sig ur skalet.

20140224-215352.jpg

Riktigt tråkigt att det blev så dålig utdelning vid premiären av robothönan. Tror det främst är två orsaker till dåliga resultatet, tuppen har dålig fart på fertiliteten.
I onsdags hade vi ett strömavbrott som varade en timmes tid tempen hann då sjunka till 21 grader i kläckaren.
Lade då äggen i magfickan på en tröja och svepte en filt om livet för att ruva äggen haha 🙂
Men det hjälpte nog inte ändå…

11 kommentarer leave one →
  1. februari 25, 2014 7:38 f m

    Inga problem att tempen sjunker. Hönan lämnar ofta äggen, till och med ett par timmar om hon skulle bli störd. Däremot så kräver kläck hög luftfuktighet annars torkar fostren fast i ägget. Det skulle jag tro är boven. Det kan ha blivit för torrt utanför inkubatorn. Sen naturligtvis finns det säkert 10 skäl till att det inte lyckades. Naturen är både känslig och jäkligt tålig på samma gång 🙂

    Mvh Snuzer.

  2. februari 25, 2014 7:45 f m

    Äsch vad trist! Men det är ju så där med allt man gör för första gången, ibland går det bra och ibland går det mindre bra. Bara att testa igen och ta erfarenheterna med sig 🙂

  3. februari 25, 2014 9:06 f m

    Tänkte skriva exakt det som Snuzer här ovan skrivit, både gällande tillfälligt låg temp, fukt och övrigt. =) Hoppas det går bättre nästa gång! Jag tycker det var mycket svårare med kläckning, när jag hade en liten maskin. I den betydligt större hemeln, har det sällan gått snett vid kläckning…

  4. februari 26, 2014 6:50 f m

    Tråkigt!
    Ja gjorde samma misstag/sak själv förra året,skaffade en kläckare och tänkte nu ska det bli värpfärdiga höns till sommaren,Men det blev det inte,lite ont me tuppjuck i äggen om man säger så.Av detta lärde jag mej att det är bättre att vänta tills det blir varmare och dom rediga VÅRKÄNSLORNA kommer.Men man lär ju så länge man lever,brukar ja säga….

    Mvh Magnus på Olsabacken

    • februari 28, 2014 6:51 e m

      Vad hände då? Var det dålig fertilitet i äggen?

      • mars 3, 2014 7:48 f m

        Ja det var det nog,men man får bara vänta så man ser att han är på hönsen tillräckligt mycket så får man börja spara ägg igen.Iår hoppar ja kläckare och ska bara lägga ägg under ruvhöns istället,då detta är det normala samt att det gav mer utdelning av kläckta kycklingar jämfört med kläckning med maskin.Ja la 25ägg i kläckaren,blev ca 9 kyclingar vid liv efter 21dagar.Sen la jag 13 ägg under en ruvhöna och 11st kläcktes,sen blir det ju hälften tuppar 50/50% och sen kanske hönan råkar stiga på nån kyckling,MEn dom har en god mor som visar dom hur man letar mat o d e juu bra tycker jaa…
        Jag har då blommehöns ska ja kanske tilllägga.
        Mvh Magnus på Olsabacken

  5. jocke permalink
    februari 27, 2014 5:13 e m

    trist!!
    temperaturen kan gå ner flera grader utan att det är någon fara hönan lämnar ju äggen för att äta och utföra sina behov. jag brukade öppna kläckaren och lufta äggen några minuter varje dag. sen när äggen ska kläckas och kycklingen ska ut så använder jag en blomspray flaska och sprayar rikligt med vatten flera gånger om dagen på äggen så det blir fuktigt och skalen blir mjuka och lättare för kycklingen att ta sig ut. detta har gett mig gott resultat. har även haft kläckaren stående i ett rum med jämn temperatur i blir lättare för kläckaren att hålla sin temperatur då.

    // Lindqvist

    • februari 28, 2014 6:50 e m

      Blomsprayflasketipset skall jag ha med mig när det är dags igen om 19 dagar!

  6. Knarin permalink
    februari 27, 2014 9:06 e m

    Men hur gullig är inte du då som ruvar äggen ?!

  7. Anna permalink
    mars 7, 2014 8:27 f m

    Det här är ju en väldigt sympatisk kategori. Kanske jag också ska börja med när framgångarna är fler än misslyckandena!

    • mars 11, 2014 7:05 e m

      Ja det är ju genom tabbarna man lär sig hur man egentligen skulle gjort 🙂

Lämna en kommentar