Skip to content

Vallbrott

september 12, 2017

Pga vildsvin som kontinuerligt bökat sönder 3ha vall på ett arrende dryga milen hemifrån beslutade vi att överge dessa marker!

Detta satte oss i en tråkig sits, vi kom att sakna 50% av vinterfoder inför kommande installning i vinter (men såfort det började slås gräs i krokarna ringde jag runt till de jag känner med kreatur och säkrade upp det vi saknade).

Vi behövde ordna fram 2ha gräsvall på våra marker för framtida skördar.

Den stora betesvallen vi har på vår mark visade sig ha väldigt fin jordmån som var näst intill stenfri (extremt ovanligt för våra trakter). Så här ska det brytas vall tänkte jag!

Närmsta och enda kvarvarande mjölkbonde i socknen kom med skålsvans, stor traktor och började bryta vallen.

Men det gick inte alls betesvallen hade nog inte brutits på 50 år så grässvålen var seg som attans. Jag fick snabbt tänka ut en plan B


Jag lånade min kompis Jordfräs och började fräsa grässvålen på 12000kvm 135cm brett och 2km/h. Tog sin lilla tid och trägen vinner (tack vare ljudböcker).

Inte nog med att det frästs en gång så har jag ogräsharvat det tre gånger och min far en gång.


Ca ett halvt hektar återstår att ”vända” innan det skall sås till våren!

Just det ja, jag fick byta harvspetsar på den antika kultivatorn, dom gamla var rejält slitna av förre ägaren som bilden nedan visar 

No comments yet

Kommentera

