Skip to content

Vad göra med oönskat ensilage ?

maj 27, 2015

Det gäller att  även se spill och avfall från vinterfodret som en tillgång. Har varje vecka under vintern kört ut 2-3 stora skottkärror med ensilage som fåren ratat.

Detta har jag lagt ut i hela det stora grönsakslandet för att hålla nere ogräset nu på våren. Har varit lite orolig att det skulle kletas ihop till en kompakt rälig massa men hönsen har sprättat runt i ensilaget och luftat och finfördelat det så det brutits ner fint.

  
I år ska det odlas potatis med hjälp av oönskat ensilage.

Började med att lägga ut lite gödsel, benmjöl och sex skottkärror gräsklipp på det av hönsen finfördelade ratade fodret.

  
Körde in en bal som grannen fått över.

  
Lade ut massvis av förgrodd potatis 

 

Öppnade balen och täckte med ett tjockt lager ensilage över potäterna. Nu är det bara att vänta, ingen kupning eller ogräsrensning behövs fram till skörd. 

När potatisen är skördad är marken förberedd och ogrässanerad inför nästa års odlingssäsong.

2 kommentarer leave one →
  1. Kerstin permalink
    maj 29, 2015 2:17 e m

    Vad roligt att se att du också gör så 🙂 ! Jag fick idén efter en film som du hade visat på din blogg för några år sen och insåg helt plötsligt att jag bor granne med en bonde som har massor av kasserad ensilage som jag kan använda i odling (ibland är man lite trög). Jag gjorde en egen variant på detta förra året med mycket bra resultat. Så i år har jag utökat potatisodlingen men provar även metoden för att skapa en ny blomträdgård i den stora trädgården. Så tack för tipset.

  2. juni 17, 2015 10:24 f m

    Jag kör med samma metod. Aldrig mera gräva !!

Kommentera

