Skip to content

Lammgömma

maj 4, 2015

Förra året när jag skulle flytta lammen från vinterhagen ut till lyckliga sommarbetet gick det inte så bra.

Tog som vanligt en hink med kraftfoder i och skramlade, alla tackorna följde gladeligen med men lammen som inte hade någon positivt betingad reflex på en skramlande hink stannade kvar i vinterhagen. Tackorna glömde i sitt begär efter kraftfoder sina lamm. Nu hade jag samtliga tackor instängda i beteshagen brölandes efter sina lamm som stod kvar där de lämnat dom. Lammen i sin tur skrek hjärtskärande på sina mödrar och däremellan stod jag och klia mig på hjässan!

Jag påbörjade ett fasligt löpande med tvära vändningar och kast som min kropp ej upplevt sen platsen om seriesegern mot Sjöbo IF i Österlenserien för pojkar 14 nån gång i slutet på 90-talet!

Efter 45 minuter och kläderna fulla med gräsfläckar hade jag jagat ikapp alla lammen och burit ner dom i hagen!

I år har jag ordnat en Lammgömma där lammen kan knapra kraftfoder utan att tackorna kommer åt godbitarna.

Förhoppningsvis kommer det funka bättre nu när dom ska flyttas mellan hagarna!! 

   

No comments yet

Kommentera

