Skip to content

Summering av påskens slit

april 8, 2015

Planerna för påsken var att pricka av en massa halvakuta punkter som inte är så jätteroliga att utföra men förbaskat skönt när det är avklarat.
På annandagskvällen var jag trött men vääääldigt nöjd med mig själv och vad vi åstadkommit med skyliften!

Jag och dränga-Emil började på långfredagsmorgonen med att baxa in liften så nära husväggen som möjligt vi fick flytta den närmare ladugårdsväggen 4 ggr för att säkerhetsbrytarna i liften sade ifrån när vi hade för mycket utskjut.
Men det gick vägen tillslutRiva ventilationstrumma
Efter lite tråcklande fick vi den genomskinliga glasfiberskivan på plats. Jag hade köpt fyra stycken skivor ifall ventilationstrumman kom upp i skarven mellan fyra eternitskivor. Men det räckte med en så de övriga tre satte vi på ladans västra tak mot gårdcentrum.
Fy för i fasiken vad dessa fyra takskivor släpper in mycket ljus, vehöver inte tända de fyra lysrörsarmaturerna när jag ska in och kolla till fåren eller klappa traktorn
DSC_0228

DSC_0234

IMG_5069

Passade även på att sätta upp hängrännor på baksidan av ladan där jag inte hann med det sist. Som det är nu rinner vattnet ner från taket, skvätter upp på putsen som försvinner mer och mer. Vattnet trycker sedan upp i gödselstacksbyggnaden.
Takavvattning är riktigt tråkigt att köpa… Rännor och stuprör kostar inte så mycket men allt tillbehör med rännkrokar, rännskarvar och nersläpp är ju 2/3 av kostnaden.
Hängrännor
När det mest akuta var gjort började jag måla fasaden på ladan som verkligen behövde en strykning till.
Målade upp 50 liter rödfärg fördelat på 150kvm.

DSC_0250

Eftersom jag i mitt yrke som linjemontör tränat bort all eventuell höjdrädsla slungade jag upp liften så högt det bara gick och knäppte några fina kort över fastigheten!
DSC_0244
Grävmaskinen är tyvärr inte min 🙂 Vår usle byaväg har blivit kantskuren och dikad samt att fiberslangar blivit nergrävda med (inkoppling först om två år). Om några veckor blir vägen uppfräst och får ny beläggning!

Avslutar med en bild över kökslandet som börjar ta fin form tack vare risstaketet
DSC_0233
Det lilla sketväxthuset ska flyttas då marken behövs för frilandsodling.

4 kommentarer leave one →
  1. Onsdal permalink
    april 9, 2015 2:40 e m

    Åh vilket fint köksland! Staketet runt är ju alldeles perfekt, ett sådant vill jag också ha!
    Himla smart idé med ”takfönstrena”, kan hända att jag snor den till min egen loge.

  2. april 10, 2015 4:59 e m

    Snyggt Nils!

Kommentera

