Skip to content

Konserverad squash

september 2, 2014

Peak squash är nu nått för denna säsongen!
Efter att ha ätit stekt squash aningens för många ggr och ätit sig trött på falsk ostkaka tärnade jag squashen i bitar tryckte ner i burkar, hällde på kallt vatten och en matsked salt/liter vatten.
Satte sedan ner burkarna i konserveringsapparaten i 15 min i 95 grader.

På hyllorna i källaren står nu 14 burkar konserverad squash att tillaga under årets mörka period

IMG_4159.JPG

4 kommentarer leave one →
  1. Peter permalink
    september 3, 2014 5:45 f m

    Är squash verkligen tillräckligt surt för att förhindra botulismtillväxt när det konserveras under 120°C?

    • september 3, 2014 7:14 e m

      Du har nog rätt i surhetsnivån.
      Men säg att man blandar ner squashen i ett brödbak där brödet bakas i 200 grader då är det inga problem, eller?

  2. Peter permalink
    september 3, 2014 7:31 e m

    Om man tillagar konserverna ordentligt så förstör man toxinet, men bröd brukar vad jag vet inte nå upp till mer än 70°C innuti (om det inte är knäckebröd). Jag skulle känna mig mer trygg med att koka dem i en gryta eller soppa.

Kommentera

