Skip to content

Ett krångligt hål i väggen

augusti 26, 2014

Kaminen i vardagsrummet värmer fantastiskt fint, problemet är att värmen har svårt att ta sig ut i övriga delar åav huset.

Köpte för ett tag sedan en fiffig tyst, termostatstyrd fläkt.
Behövde borra upp ett 100mm stort hål från vardagsrummet till köket.

Började med ett 26cm långt 5mm borr för att se så jag inte siktat helt åt skogen och borrat in i ett köksskåp.
Borret gick i botten men inget syntes på andra sidan.

Tog då ett 37cm långt stolpborr men inte heller det syntes på andra sidan.
Körde in en tumstock i borrhålet och jag behövde ett borr som var över 45 cm långt.

Ringde en granne halvannan kilometer bort som hade ett långt borr, kastade mig på moppen och hämtade borren.
Väl där blev det några öl så jag fick ställa moppen och gå hem istället några timmar senare!

I söndags fortsatte jag, kom igenom in till köket.
Satte i hålsågen och började tugga in i väggen.

Vardagsrummet är ett tillbygge från 40-talet därför fick jag tugga mig igenom en gammal timmervägg och gamla spånskivor samt en pärlspontspanel.
Fick borra en massa små hål och hugga med stämjärn då hålsågen var bara tog 6cm djupt åt gången.

När väl hålet var färdigt lyste jag in med en ficklampa och fick en klump i magen.
I mellanrummet mellan timmerväggen och spånskivorna som köksskåpen är uppfästa i hade jag med ynka 3cm missat avloppstammen från badrummet på ovanvåningen!!

IMG_4138.JPG

Det gråa avloppsröret syns till vänster i bild.

One Comment leave one →
  1. augusti 27, 2014 12:37 e m

    Där hade du flyt! =)

    Vi gjorde samma borrprojekt i förra huset. Mycket intressant fanns det i väggarna, allt inte helt lättborrat!

Kommentera

