Skip to content

Verkstadsbygge del 1

augusti 3, 2014

I November 2012 började jag och dränga-Emil riva 3 hästboxar i det fula stallet.

En massa andra projekt har kommit emellan fram tills nu.
Har verkligen insett vikten av att ha ett utrymme där alla verktyg, skruvar och diverse andra saker är samlade i en relativt dammfri miljö.
Än så länge ligger alla dessa ”bra att ha-grejer” på olika ställen i ladugården, har dock stenkoll på var allt ligger men fukt och smuts sliter på grejerna i onödan.

När verkstaden är klar kan vi dessutom låsa in grejerna mer ordentligt, inte för att det hindrar tjuven men det underlättar för försäkringen om det skulle bli inbrott.

 

verkstadGlespanel i taket att fästa gipstaket i och reglar till innerväggar påbörjat.
Har varit skönt att stå inne i 20 grader i stallet när det varit så hiskeligt varmt och kvavt ute.

3 kommentarer leave one →
  1. Jonas Ericsson permalink
    augusti 4, 2014 1:12 f m

    Gipstak är mycket bra! Nu minns jag inte rakt av vad som gäller för utrymmen där det är tillåtet att svetsa, men en rekommendation är att du kollar det. Gippstak och gipsväggar har jag för mig är grundkraven, men som sagt, lita inte på mig och det dåliga minnet. Det jag menar är att det kan vara värt besväret att lägga några kronor och lite tid extra för att få till ett utrymme som funkar som fullvärdig verkstad!
    //JonasE

  2. Erik permalink
    augusti 9, 2014 5:09 e m

    Aha, krav för svetsning… jag som just tänkte fråga varför det blev gips istället för råspont på väggar och tak, då jag skälv planerar att isolera ett utrymme och klä med råspont, för verkstad/verktygs-redskapsförvaring. samtidigt undrar man om en svetsloppa skulle klara av att tända eld på ett målat trätak…eller så undrar man inte utan har ryggen fri mot försäkringsbolaget, som vanligt.
    /Erik

  3. Kolle permalink
    augusti 13, 2014 1:32 e m

    En kamin på detta kanske? Om inte annat så är de bra på att snabbt driva ut fukt under mörka höstdagar, om det inte ska stå uppvärm för jämnan.

Kommentera

