Skip to content

Hässjan nerplockad och höet på rännet

juni 22, 2014

Tidigare i veckan var det lite drygt två veckor sedan jag gjorde årets första hässja.

Denna gången kom det ca 15-20mm regn på höet där det hängde men det var bara det yttersta lagret som blev blött.
Riktigt häftigt att det funkar så bra.
Hässjat höDet yttersta lagret gulnar snabbt men det undertill håller sig riktigt grönt och fint.
Höet doftar ljuvligt med. Det hässjade ska vi utfodra med när betet börjar bli mindre näringsrikt och det är för tidigt att öppna ensilagebalar till fåren.

hässjat hö 1Ett skapligt lass blev det till slut som nu ligger på hörännet.

Det jag slog med lie i dagarna kommer hässjas imorgon när jag kommit hem från jobbet.
Det kom mycket regn på det igår och idag så har vänt det med höräfsan två gånger under eftermiddagen.

2 kommentarer leave one →
  1. juni 22, 2014 8:39 e m

    Hej hej! En hälsning från en glad hobbyodlare här … Jag läser din blogg och kände mig träffad totalt. Letar med ljus och lyckta efter hässjor. De ska vara just sådär spetsiga och fina som bara hässjor är … Har kontaktat olika hantverkare som tillverkar gärdsgårdar men de är otroligt dyra. Jag tänkte använda dem till ett staket runt min köksträdgård. Kanske litet off topic men om du har några tips till mig vänligen återkom gärna. Här är min mail: evelyn.dahlberg@gmail.com tack på förhand mvh Evelyn

  2. juni 26, 2014 7:29 f m

    Så härligt att delar av vintern är ”räddad” med väldoftande hö. Hässjor är riktigt bra torkanordningar. Kul att du tar dig tid att hässja höet!

Kommentera

