Skip to content

Vallen två veckor senare

maj 20, 2014

Nu är det två veckor sedan jag fick vallen insådd.
Det har tagit sig fint och de senaste dagarnas värme har gjort att det växt flera cm.
Ogräset, mest kvickrot växer tyvärr det med. Förhoppningsvis blir vallen Tätvuxen snart och trycker ner ogräset (eller tvärtom).

20140520-183308-66788081.jpg

20140520-183306-66786070.jpg

6 kommentarer leave one →
  1. Linus Källgård permalink
    maj 20, 2014 5:43 e m

    Ser mycket snyggt ut tycker jag 🙂 Förhoppningsvis blir du väl av med lite mer ogräs varje gång du slår vallen. Jag har bara haft ”vanlig” vall med rödklöver, vitklöver, rajgräs och timotej, men den brukar i alla fall bli finare, renare och tätare varje gång jag har slått den. Ogräset klarar ju inte avslagning lika bra som vallgrödorna, fast kvickroten har jag aldrig helt lyckats bli av med ändå.

  2. Thomas permalink
    maj 20, 2014 6:13 e m

    Det är väl någon ”skyddsgröda” i blandningen som kan konkurrera ut ogräset? Rajgräs kanske? Det ser lite tunt ut, men mållor funkar väl som skyddsgröda kanske 🙂

    • maj 20, 2014 6:22 e m

      Stämmer bra med rajgräs!
      Rätt glest änsålänge!
      Mållor är vi sån tur är förskonade från!

  3. maj 21, 2014 8:22 e m

    Det är skönt när man börjar se det gröna skimret på åkrarna, då finns det hopp. 🙂 Efter en låg dag i fält har jag till slut fått sått här också. Sötväppling och rödklöver är vad jag väntar på nu.

  4. maj 21, 2014 8:27 e m

    Rödklövern passar egentligen bättre för humlor än för bin – men sötväpplingen kommer att bli smaskens för dem.

Kommentera

