Skip to content

Vårbruket avklarat

maj 8, 2014

I måndags fick jag hjälp av närmsta mjölkbonde att så min åker.
En vallfröblandning för får med svartkämpar och kummin samt kärringtand som kvävefixerare blev det.
Ympade in bakteriekultur i kärringtandsfröna kvällen innan.

Bara timmar efter att jag vältat sådden med min ”nya” antika ringvält började regnet så still trilla ner dån skyn.
Har sedan dess fått ca 15mm försktigt regn.
Är det för torrt i såbädden torkar bakterierna ut i de ympade fröerna och effekten uteblir.

20140508-094958.jpg

13 kommentarer leave one →
  1. maj 8, 2014 1:57 e m

    Vilken tur du hade som fick regn!

  2. Linus Källgård permalink
    maj 8, 2014 6:17 e m

    Låter som en egen fröblandning…roligt! Kummin har jag aldrig varit med om i vall, är det vanligt till får? Blir det ensilage eller hö av vallen sen?

    Förresten, vadan bakteriekulturen? Det har jag inte hört talas om i frösammanhang!

    • maj 8, 2014 7:52 e m

      Hej Linus!
      Det var en färdig vallblandning som Olssons frö hade för extensiv Lammproduktion. Kärringtandsblandning #4 heter den.
      Kummin och svartkämpar är för att det ska smaka gott. Kumminet gör kanske att det kommer lukta bröd när slåtterkrossen drar fram?

      Jädrar jag glömde skriva att insåningsgrödan är Västerwoldiskt rajgräs.
      Rajgräset duger enbart till ensilage.
      Vallblandningen fungerar både till hö och att slå till ensilage. Tar gärna hö fast ensilage är ruskigt smidigt att utfodra med!
      Hur går det själv på din gård?

      • Linus Källgård permalink
        maj 8, 2014 8:32 e m

        Jaha, intressant! Ser fram emot att följa vallens utveckling! Skulle du inte ha någon spannmål i år?

        Jo tack, det går ganska bra! Jag ligger efter lite med skogsjobbet, har en hög med typ 40 kubik ved på gården som jag inte hunnit hugga upp än, men jag prioriterade vårsådden så den är klar i alla fall. Nu har jag ett knappt hektar svedjeråg som jag sådde i höstas och så den nysådda Petkus vårrågen och ett knappt tunnlad nakenhavre som just har börjat gro. Svedjerågen är i ett spännande stadium, den är redan en dryg halvmeter och lär växa minst en meter till nu i maj…återstår att se om det blir några kärnor också, bland all halm…

        Dessutom testar jag perserklöver i renbestånd som ettårig gröngödslingsgröda på en liten åker. Har hört att den luktar mycket och är en bra dragväxt för bin, skall bli kul att se om de gillar den!

  3. maj 8, 2014 8:19 e m

    Kumminlamm kanske kan konkurrera med majskyckling i framtiden?

  4. Knarin permalink
    maj 8, 2014 8:40 e m

    Det gräset kommer att smaka gott!

  5. Ann-Christin permalink
    maj 9, 2014 6:52 e m

    Kumminlamm! Underbart, så rolig kommentar.

  6. maj 11, 2014 3:43 f m

    Bra val av vallfröblandning! Vi kör också med liknande och samma, beroende på vilket skifte. Fungerar ypperligt! Vi den årliga ekorevisionen får vi alltid beröm för hur runda och fina våra tackor är, trots lamm och i princip bara grovfoder. =)

    Bra tajmat med regnet!

  7. maj 11, 2014 7:42 e m

    Linus:
    Låter riktigt intressant med svedjerågen! Vad ska du göra med all halm? 🙂
    Med så mycket klöver kommer det nog surra gott i åkern!

    Linda:
    Låter lovande! Hur många lamm fick ni i år?

  8. Linus Källgård permalink
    maj 12, 2014 5:46 e m

    Bra fråga! Förra gången hackades den i tröskan och brukades ned, men det hade förstås varit kul att ta rågen med självbindare och sälja takhalm, om bara man hade tid… Jag tror inte den blir pressad till balar eftersom jag själv inte har djur och det är nog tyvärr tveksamt om någon annan tycker det är lönt att åka hit och pressa halmen från 0,7 ha råg. Så det lutar väl åt att den får brukas ned och komma jorden till godo.

    Hur var det med bakteriekulturen förresten, varför ympar man frö?

    • maj 14, 2014 2:55 e m

      Jo! Bakteriekultur måste ympas in till de kvävefixerande vallväxterna annars kan de inte fixera kväve! Detta behövs bara göras en gång sen finns bakterierna i jorden långt tid frammöver.

      Spännande med halmen. Jag hade nog velat ha halmen rejält hackad innan det används som strö annars fungerar de långa stråna som armering i djupströbädden!

Kommentera

