Skip to content

Det här gick inte så bra #7

maj 3, 2014

Förra helgen åkte vi på utflykt till en lite KRAV-handelsträdgård.
Då en hektisk vår gjort att så egna tomatfrön nedprioriterats till plats 216 av 10307 på ”att göra” listan.

Vi köpte då tre snordyra tomatplantor på handelsträdgården och tänkte : ”klarar sig plantorna så går vi iaf plus minus noll på kravtomater under sommaren och har ändå stöttat en lite verksamhet”.
Problemet var att natten till igår sjönk tempen ute ner till minus fyra.
De stora flata stenarna samt den stora svarta 100 liters tunnan med vatten som fungerar som värmeutjämnare i växthuset var ej på plats ännu…
Minusgraderna kröp in i växthuset och dräpte tomatplantor a plus en chilliplanta…

Lärdom:
Bara för att det är varmt på dagen behöver det inte vara varmt på natten.

20140503-223826.jpg

9 kommentarer leave one →
  1. maj 4, 2014 4:53 f m

    Men tusan så synd! Också trist att det är långt mellan oss annars kunde ni fått plantor av mig.

    • maj 4, 2014 5:04 f m

      Man lär sig av sina misstag!
      Ja det är synd hade varit gött att få ersatt förlusterna 🙂

  2. maj 4, 2014 7:19 f m

    Beklagar! Gjorde samma misstag i veckan med nyköpta perenner…

  3. maj 4, 2014 7:22 f m

    Precis samma sak hände till mig på fredagen. Men dom klarade sig igen. Såg dock lite mindre ”hängig” ut. Jag är imponerad att du kan berätta om dina misstag. Jag bli oftast bara knäckt när sånt händer ;).

  4. maj 4, 2014 8:29 f m

    Vi har ”nattavak” så fort vi ser att det är minusgrader(prognoser) flera timmar på natten. Synd på dina plantor, vi har lärt oss av våra misstag och vågar aldrig mer chansa. Men som sagt man lär sig…På det igen Nisse, inatt verkar vara den sista risknatten på några veckor.

  5. maj 4, 2014 12:09 e m

    Kan inte låta bli att fnissa lite, finns en viss igenkänningsfaktor på det där. Fast det där med vattentunna var nytt för mig, lägger till det i minnesbanken. Så tack för tipset och hoppas att ni åtminstonde får några tomatplantor som håller sig framöver.

  6. Ann-Christin permalink
    maj 4, 2014 7:02 e m

    Vi är nog många som känner igen oss. Har själv varit uppe havl fyra och ”fläktat” tomter.

  7. maj 5, 2014 6:13 e m

    Aww, synd! Får bara instämma i kören av ”been there, done that” 🙂

  8. Johan Krüger Haglert permalink
    maj 5, 2014 8:51 e m

    De verkar inte ha samma sort på Impecta nu som jag köpte förra året (en liten körsbärstomat med 8 frö / påse som bara blev typ 45 cm hög) men jag satte den inte tidigt och hade den ute på balkongen och i fönstret i köket senare och har inget växthus och en del tomater hann jag ju att få.

    Går väl snabbare att bli 40 cm hög än 200 cm =P, var min tanke. Vet inte om det är försent med sådana men eventuellt är det inte det. Impecta har en del andra körsbärstomater och små tomater men jag vet ju inte hur det är med dem. Det här var väl någon sådan ”top selection” eller vad det står, köpte några andra som fortfarande finns som jag tror var de där ”Wilma” där det är 40 per påse men det blev ju inte lika mycket tomater på dem så ajg hade föredragit de jag köpte förra (förrförra?) året.

Kommentera

