Skip to content

En fälld gran är en bra gran

mars 2, 2014

Det har blivit många timmar av fällande och kvistande i helgen kändes rejält i benen igår kväll!

Samtidigt som jag röjde undan en massa småbjörkar utmed diket så övade jag och en kollega oss på att fälla lite större träd med säkra hörnet metoden då jag genom jobbet har uppkörning i motorsågskurs A och B i veckan…
Verkar inte så klurigt men ganska svårt ändå, jag får träden dit dom ska men gör alltid ett för tjockt brytmån (som syns på bilden nedan).

fälld gran

Att få bort dessa granar gör verkligen susen för ljusinsläppet till vår blivande naturbetesmark.
När vissa av de stora granarna föll så var det som om någon tände en lampa in i skogen 🙂

 

 

3 kommentarer leave one →
  1. Mats permalink
    mars 2, 2014 8:40 e m

    Bättre med för stor än för liten brytmån,
    Särskilt björk tycker jag är lurig om brytmånen blir för liten.

  2. mars 3, 2014 8:34 f m

    Om någon skulle anmärka på alltför bred brytmån på den granen kan du ju alltid försvara dig med att du tog till lite extra för att du misstänkte röta i stammen;-)

    Men jag ser inte något ”säkert hörn”? Jag fick lära mig att alltid kapa säkra hörnet ett par centimeter under fällskäret. Det kanske var för att instruktören/examinatorn skulle se om hörnet var lagom stort, men en praktisk fördel är att det minskar förbrukningen av fällkilar 🙂
    Den bästa instruktionen för fällning med säkra hörnet tycker jag finns här:
    http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733

    • mars 3, 2014 7:20 e m

      Bra tips där med rötan 🙂

      Det var inget instruktören gick igenom att ha säkra hörnet lägre. Kan tänka mig det sparar en hel del fällkilar!

Kommentera

