Skip to content

Staket och grindar

februari 18, 2014

Något jag brinner lite extra för är staket och grindar.

Då menar jag staket som ger lä till odlingar och grindar till öppningar på betesmarkerna.

Har mycket smågranar som skall röjas ur nere i vår lilla skog. Perfekt material att bygga en traditionell gärdesgård  tänker kanske ni.
problemet är att gärdslen och stöttorna skall vara av undertryckt gran inte så tjocka men lika gammal som ens farmor.
De små granarna som vi har må vara av perfekt storlek och längd men så snabbväxta att de inte hade stått sig länge innan de ruttnat.
Så någon gärdesgård blir det inte av de stackars granarna.

Min Farfar som kom från Danmark byggde en gång ett ”raftehegn” Där granstörarna spikas upp antingen horisontellt eller vertikalt, min pappa gjorde ett sådant staket vid sitt hus i somras så jag får väl föra traditionen vidare ytterliggare ett led : )
Denna teknik går ju att variera i oändlighet.
Kommer inte sätta pinnarna så tätt utan glesare så att vinden bromsas genom staketet.
Har man ett staket som är heltätt (som på bilderna nedan) virvlar vinden över staketet och kan riskera blåsa sönder de små primörerna man skall ge lä.images

raftehegn med bark4

OBS dessa två raftehegns bilder hänsynslöst stulna från internet

Så detta är nog ett sätt jag skall använda granstörarna till när det skall byggas staket runt odlingarna till våren för att bryta av vinden och hålla hönsa-uslingarna borta.

Annars skall jag fortsätta att fläta staket som jag gjort många ggr tidigare.
Var och jobbade på ett ställe där det växte en snårskog som i mina ögon var rena guldgruvan.
tusentals med sälgstörar 3-4m långa smala och inte kvistiga och yviga. Frågade markägaren om jag fick ta störarna och det fick jag så länge jag lät bli björken.
SnårskogFår nog klämma in några timmar en helg där framöver.

Till varje ingång i våra beteshagar och åkrar vill vi ha en ordentlig grind, grindhandtag i all ära med tråkigt är det.
Byggde en grind till baksidan på ladugården i somras där fåren nu har sin vinterhage;
bild22
Det blev en ganska dyr grind då det på baksidan sitter många vinklar och spikplattor. Har inte snickarskillsen att laxa ihop träet…
Så redan nu under vintern har jag börjat snickra på grindar att sätta upp till våren. Dessa är enklare och billigare att bygga:IMG_3284

Har helt enkelt tagit 120x22mm klädselbräda och skruvat ihop utan vinklar och spikplattor, får göra ett inlägg på exakt hur jag gjort vid ett annat tillfälle.
Genom att inte göra grinden 3m bred utan två sektioner på 1,5m så blir grindarna lättare och inte lika stora och dyra gångjärn behöver införskaffas.

One Comment leave one →
  1. Linus Källgård permalink
    februari 19, 2014 7:08 e m

    Häftiga byggen! Ser fram emot att se staketen och vindskydden. Kul att du frågade ägarn om den där sälgen! Det finns så mycket oanvända resurser på folks marker som ägarna inte tänker på/har användning av/orkar bry sig om. Ofta är det ju en win-win om man t.ex behöver lite småträn från en dåligt gallrad skog. Problemet är för min del att jag inte alltid vet vem som äger marken, då är det svårt att veta vart man vänder sig…

Kommentera

