Skip to content

Ge mig boktips!

januari 31, 2014

Information på internet i all ära men böcker är ändå min favoritkälla till information.

Räknade efter nu på fredagskvällen att jag har närmare hundra titlar i ämnen som är relaterade till ämnen jag skriver om på bloggen!

BokbildTänkte fylla ut boksamlingen med ytterligare titlar.

Eftersom jag har cirka 3500 unika besökare i månaden som jag förhoppningsvis delar ett eller flera intresseområden med så ber jag helt enkelt om tips på bra och informativa böcker!
Så ös på med vad du har för favoritbok/böcker inom självhushållning, odling, konservering, livet på landet levnadsskildringar, permakultur, hollistic management, kompostering, biodling, fruktträdsbeskärning, DIY beskrivningar och liknande 🙂

32 kommentarer leave one →
  1. januari 31, 2014 7:42 e m

    • januari 31, 2014 7:44 e m

      Gillar hennes blogg stenhårt så den boken hamnar högt upp på listan! Tack för tips!

  2. januari 31, 2014 7:45 e m

    Har inte hunnit med så många böcker inom ämnet än, men en vi har läst som vi varmt kan rekommedera är Mandelmans ”Självhushållning på Djupadal”. Vi tycker både att den är trevlig att läsa som inspirationsbok men också bra att använda som uppslagsbok. Vad har du själv för favorit bok? Du har ju läst en hel del 🙂

  3. kgb35 permalink
    januari 31, 2014 7:49 e m

    Forntida tekniks gamla häften.

  4. januari 31, 2014 7:52 e m

    De som råkar ligga framme på skrivbordet: Sustainable market farming (dawling), Market farming success (byczynski), Rött kött på rätt sätt (laxvik). Jag förutsätter att du läst Eliot Coleman?

  5. januari 31, 2014 7:54 e m

    Och http://runeberg.org/lantuppsl/ Finns även på bokborsen.

  6. Farfar permalink
    januari 31, 2014 8:38 e m

    Om du vill läsa en annorlunda bok som ställer det mesta av det du tror dig veta på huvudet och trots det är 100 procent realistisk så läs Ishmael! Finns gratis på Svenska här:

    http://www.vildvaxande.org/texter/Daniel Quinn – Ismael.pdf

  7. Linus Källgård permalink
    januari 31, 2014 9:05 e m

    Håller med Albin Holmgren om att Lantmannens Uppslagsbok är bra! Det är en hög nöjesfaktor att läsa så gamla böcker, tycker i alla fall jag. Har köpt den på bokbörsen, den är ganska billig.

    Senaste fyndet, som jag också kan rekommendera är ”Jordbrukslärans hufvudgrunder” av Arrhenius m. fl. Min är tryckt år 1904 och kostade mig 30 kr på bokbörsen. Eftersom jag bor vid kusten och intresserar mig mycket för tånggödsling så är det väldigt kul med en bok som har ett eget avsnitt om just tångens egenskaper som gödsel t.ex… (sen är det ju förstås vissa saker som inte längre är aktuella, men det får man se som kuriosa…)

    • februari 2, 2014 2:05 e m

      Skall kolla upp de titlarna, har med en gammal bok från 40-talet som heter lantbrukets maskinlära, mycket kuriosa men även lite användbart.

  8. Lena permalink
    januari 31, 2014 10:49 e m

    Inger Källander ”Ekologiskt lantbruk” isbn91-27-35553-5 och föregångaren Jordbruksbok för alternativodlaren, har du dem?

  9. januari 31, 2014 11:27 e m

    Just nu läser jag; Ekologiskt lantbruk av Inger Källander. Den och ”Jordbruksbok för alternativodlare” som hon gett ut tidigare ingår i den här gårdens bibliotek. Självklart har FÅRbibeln en given plats hos oss, speciellt när det drar ihop sig till högdräktighet och lamning. Kan rekommendera den nyare utgåvan (jag har den gröna också) som verkligen är något att hålla i handen om och när det blir problem!

    • februari 2, 2014 3:42 e m

      Lena och Anneli:

      Inger Källander verkar ha koll på sina grejer, boken lagd i beställningslistan!

  10. februari 1, 2014 8:25 f m

    hade du inte haft John Seymor hade jag rekommenderat honom. Jättefint bib har du där!

  11. Anna permalink
    februari 1, 2014 11:05 f m

    http://www.bokus.com/bok/9789173290319/mat-klimat/
    Ganska länge sen jag kollade i den här och jag vet inte om det står något i den som du inte redan vet. Det är inte heller någon bok om hur man rent konkret producerar sin egen mat, men kanske kan vara intressant att veta vad några av de främsta forskarna inom området kommit fram till och i vilket grad det överensstämmer med ens egna slutsatser 🙂

  12. februari 1, 2014 12:23 e m

    Hejsan!
    Här kommer tre tips från SMÅLAND.
    1 Hemträdgården av Gustaf Alm,Henning E Segerros,Han Veltman
    2 Perenner Trädgårdens Stöttepelare av Britta Tingdal
    3 Beskärningsboken av Gustaf Alm,Han Veltman,Klaus Vollbrecht

    Beskärningsboken är den som jag tittat i MEST….

    Ha d Gott/Magnus på Olsacken

  13. februari 1, 2014 1:39 e m

    Har snöat in på konservering ett tag nu och jag har köpt ”Ball Complete Book of Home Preserving” för inte så länge sedan. Den verkar bra! Dessutom har jag köpt Husmoderns Presentbok om Konservering på antikvariat (Bokbörsen), den funkarockså bra. En annan bok som jag gillar att läsa i är Handbok i Varukännedom av Nils Ander, också antikvariat. Så även Kajsas kokbok och naturligtvis bibeln Hagdahls kokbok.

    Tack för att du fortsätter blogga!!!

    • februari 2, 2014 2:08 e m

      Har faktiskt ”Ball Complete Book of Home Preserving” En riktigt innehållsrik bok!

  14. februari 1, 2014 10:55 e m

    Har dragit igång ett nytt vinterprojekt (som om jag inte hade nog att göra…) och har börjar skriva recensioner på de böcker jag har om lantlivet. Har bara hunnit med Seymour än så länge men de här står på kö: Stefans lilla gröna av Stefan Sundström, Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson, Runåbergs fröer av Johnny Andreasson, Förädling av bär, frukt och grönsaker (nyutgiven av Eldrimner i höstas – en riktig proffguide till småskalig förädling) och sist med inte minst: Nybyggares dagliga leverne av O P Petterson – sanna skildringar om en familj som flyttade ut i skogen utanför Vilhelmina i mitten av 1800-talet. första vintern bodde de under en gran… Detaljerade skildringar av hur de försörjde sig, bröt åkermark och byggde sitt nya liv. Lite tungläst emellanåt med alla detaljer – men den får en att inse hur lätt man har det.

  15. februari 2, 2014 2:11 e m

    Ja jag såg att du hade börjat recensera böcker, kul initiativ.
    Annars har jag både Lena Israelssons bok och O P Petterssons bok tror jag står i hyllan med ett bokmärke någonstans i mitten 🙂
    Eldrimners bok och Runåbergs tål att undersökas

  16. framtidsveckanialingsas permalink
    februari 2, 2014 3:41 e m

    Förutom flera av dem som redan nämnts så gillar jag: EKOLOGISK ODLING & SJÄLVHUSHÅLL – på kvinnligt vis http://www.alternativ.nu/annamaj/annamajsbok.pdf
    och
    Utblick från en gårdsplan av Tore Hagman och Ingemar Zachrisson
    Vill du ha något riktigt nördigt så kanske Från stall till maskinhall kan vara något http://www.adlibris.com/se/bok/fran-stall-till-maskinhall-lantbrukets-maskin–och-redskapshistoria-under-1900-talet-9789186560881

  17. Andreas permalink
    februari 2, 2014 4:24 e m

    Hade tänkt rekommendera ”The resilient farm and homestead” men såg att du redan hade den 🙂 Bra och omfattande bok med tips från liknande klimat som det svenska, kolla även in Ben Falks youtube föreläsningar om du inte redan gjort det.

    En av de bästa böckerna jag har är annars ”Det goda enkla lantlivet” av Paul Heiney. Tyvärr svår att få tag på, hittade den på antikvariat.. Den är en sådan där bra ”go to”-handbok i Seymour-stil.

  18. februari 21, 2014 8:44 e m

    Jag gillar många av böckerna som rekommenderats ovan och även flera av de som står i hyllan på bilden, men som tips måste jag ändå välja en lite udda fågel:
    ”Unlearn, Rewild” av Miles Olsen. Extremt inspirerande bok som ger en stark känsla av att vad som helst är möjligt.

Kommentera

