Skip to content

Fröinventering

januari 5, 2014

I dagarna har flera frökataloger trillat in i brevlådan.
Ett säkert vårtecken (innan ens vintern kommit).

Hade börjat kryssa för fullt på sidorna i katalogerna, bestämde mig då för att inventera min lilla fröpåselåda.
Det visade sig att jag inte behöver köpa så många fröpåsar i år!

20140105-093519.jpg

9 kommentarer leave one →
  1. januari 6, 2014 2:49 e m

    På många sätt är det här en bra tid – man är är fortfarande övertygad om att den kommande odlingssäsongen kommer att bli den bästa. Man måste drömma. 🙂

    • januari 7, 2014 8:50 e m

      Visst är det så! Man är ju full av motivation att prova igen det soM Gick dåligt och förbättra det som gick bra..

  2. januari 9, 2014 3:12 e m

    Vi har också beställt våra första frön, för första gången. Känns overkligt att det ska bli något ätbart av det ännu! 🙂

    • januari 11, 2014 1:20 e m

      Haha jo man undrar ju hur de där små fröna skall kunna utvecklas till något stort och ätbart! Men på Något sätt funkar det ju!

  3. januari 11, 2014 12:41 e m

    Har insett att många odlare köper fröer så här mitt i vintern. Är det för att det är det enda man kan göra i odlingsväg eller är det för att det bara finns fröer i början av säsongen? Frågar då jag saknar odlingsmöjligheter men hoppas kunna flytta till odlingsbar mark och undrar om jag ska köpa på mig fröer i förtid eller om det går att kliva in året runt hos fröfirmorna och få sig en dos?

    Och så en sista fråga, hur länge håller sig fröpåsarna?

    Alltid kul att läsa din blogg.

    /Fredrik

    • januari 11, 2014 1:26 e m

      Du har rätt, det är i princip det enda som går att göra såhär års, förutom chili som bör sås såhär dags på året. Sen brukar de flesta fröfirmor skicka ut sina kataloger nu med.

      Jag beställer nästan uteslutande mina fröer på nätet (runåbergs, lindbloms, och impecta då de är små firmor med stort utbud av kulturarvs sorter. De säljer fröer året runt iaf.

      Hållbarheten beror på vad det är för frö, grobarheten minskar några procent varje år. Men ett par 3 år är inga bekymmer, säkert ännu längre för en del om man har dom svalt och torrt. Jag har mina i en låda i garderoben tex..

      Hoppas med att du snart har möjlighet att disponera odlingsbar mark. Att skörda egenodlade grönsaker är det bästa som finns!

      • januari 11, 2014 6:53 e m

        Tack! Alla handlarna hade sina kataloger som PDF så kvällens läsning är räddad.

  4. Knarin permalink
    januari 11, 2014 5:55 e m

    Bra fröförråd!

    • januari 12, 2014 12:36 e m

      Viktigt, Måste alltid ha 10ggr så mycket frön än odlingsbar yta 🙂

Kommentera

