Skip to content

Harva på

oktober 20, 2013

Nu är det lite mer än en månad sedan jag plöjde upp den gamla vallen.
Gräs och ogräs hade börjat växa i fårorna så det var hög tid att påbörja den mekaniska ogräsbekämpningen.

Harva vidare (2)

I brist på bättre redskap tog jag det jag hade och harvade med den gamle harven jag köpte i vintras.

Hälften av harvspetsarna är ordentligt slitna och två pinnar saknas så resultatet blir lite varierande.
Började med att harva längs med tiltorna så jag inte river upp de gamla grästorvorna (skumpar inte lika mycket heller).
Harva vidare (1)

Tänkte harva på tvärs idag men det regnar för fullt så det blir en annan gång.

5 kommentarer leave one →
  1. Linus permalink
    oktober 20, 2013 11:04 f m

    Ser väldigt snyggt ut! Själv sådde jag nyss Svedjeråg på väldigt tuvig och ful såbädd (lyckades inte alls bryta vallen så snyggt som du) men som tur är gror rågen fint bland kvickrot/klövertuvorna ändå, den är verkligen tacksam att odla. Sådde lite enkorn med men det ser inte lika bra ut… Du får nog bra skörd där om allt går väl nästa år!

    • oktober 21, 2013 2:57 e m

      Intressant med svedjeråg!
      Skördar man inte den år två och låter djuren beta ner det första året?
      Du får höra av dig hur det går!

  2. Linus permalink
    oktober 21, 2013 8:50 e m

    Jo, ursprungligen sådde man väl på försommaren och lät fåren beta åkern svart på hösten, och så skulle den med hjälp av det redan utvecklade rotsystemet växa extra kraftigt och buska sig nästa år, vad jag har hört. Jag gjorde ett försök med det där för två år sedan, och sådde glest eftersom den skulle buska sig. Den glesa sommarsådden gjorde dock att den mer eller mindre försvann bland ogräs, det var inte så lyckat. Jag hade ju inte svedjat marken som man gjorde förr, då antar jag att man blev av med ogräsen. Förra året testade jag att odla den som vilken höstråg som helst, har hört fler som gör så, och det funkade bra. Inte lika häftigt förvisso, men den är rätt speciell ändå,nästan 2 m hög…

    • oktober 25, 2013 7:06 e m

      Mäktigt att ha så hög spannmål, blir det några korn av det eller mest halm?

  3. Linus permalink
    oktober 25, 2013 9:36 e m

    Jo visst blir det korn! Inga stora skördar precis men med de förutsättningar jag har, väldigt lätt jord och ekologiskt, så hade man nog inte fått så mycket bättre med en modern kort sort.

Kommentera

