Skip to content

Plöjningen färdig!

september 15, 2013

I lördags morse gick jag upp tidigt och fortsatte plöja i morgondimman.

Med risk för att knäcka ryggen lyfte jag på en stor sten på lastbryggan som säkert vägde lika mycket som jag eller mer.  Detta gjorde jag för att flytta fram tyngdpunkten och undvika att traktorn ”gräver ner” sig när det går extra tungt.
Skulle egentligen haft ännu mera tyngd på lastbryggan men det gick bra ändå.

Plöjning (1)

Efter att ha ha gjort samma procedur hundratalet ggr (lyfta upp plogen, köra till nästa fåra, backa i position, sänka ner plogen, lägg i växel, trycka ner diffspärren , 1800 rpm på handgasen, upp med kopplingen, hela tiden ha handen på trepunktslyftsreglaget ifall det skulle fastna) så var jag efter 8 timmar färdig med plöjningen..

Plöjning (2)

Åkern ser enorm ut på bilden med är egentligen inte mer än ett hektar…

En genre jag inte lyssnar ofta på är country men denna låten gick varm i lurarna i traktorn under plöjningen, hög igenkänningsfaktor och titeln är ju väldigt passande ”Plowboy”.

9 kommentarer leave one →
  1. islander permalink
    september 15, 2013 7:34 e m

    Nu är det länge sedan jag körde en MF 240 men den har säkerligen dragkraftkännande djupreglering, rätt inställd lyfter den automatiskt om det går för tungt, det brukar räcka med någon cm för att traktorn ska få fäste igen..

    • september 15, 2013 7:51 e m

      Du har rätt! Har bara inte lärt mig alla avancerade finesser 80-talet har att erbjuda en traktor 🙂
      Fick sköta det manuellt denna gången!

  2. Tunudden permalink
    september 15, 2013 7:37 e m

    Snyggt! Du har talang, en riktig Plöjboy 🙂
    Fin och stenfri jord verkar du ha, rena grönsakslandsjorden ser det ut som.
    Skall du så vall, eller har du mer vågade planer?
    Hur som, lycka till!

    • september 15, 2013 7:55 e m

      Tackar!
      Ja stenarna var inte så många och inte större än potäter…
      Planen är att så i vall men med tanke på jordkvalitén så börjar jag komma på andra tankar…
      Har ju sån tur är har jag hela vintern på mig att fundera och det är ju… väldigt långt tid!
      Får utlysa en tävling om alternativ till vallodling!

  3. september 17, 2013 6:50 e m

    Snygga fåror! Får är ju finsmakare och kräsna som oftast gillar gamla vallar mycket bra, men det är skönt att utplåna sorkhål och annat mög kan jag tänka. Blir nog fint med lite fröblandning från Olssons, krydda den med extra vitklöver också 🙂 Hälsningar från en fårälskare i Boden/Annelie

  4. september 19, 2013 12:18 e m

    Underbart småbruk, sådant är glädjande att se!
    http://morfarshus.blogspot.se/2009/10/tegar.html

  5. september 22, 2013 8:29 e m

    Skön låt. Jag skall se om jag inte hittar en annan som också passar åt dig.

Kommentera

