Skip to content

Blåbärsexperiment

juli 4, 2013

En bred linjegata skär rakt igenom våra marker.
I denna linjegata röjer eon med jämna mellanrum. Det som växer där nu är en herrans massa björksly.
Jorden består är torv och av denna anledning provade jag häromdagen att sätta två plantor amerikanska blåbär då de är surjordsväxter.
Helt på chans för att se om linjegatan går att utnyttja till något mer än slyfodertäkt.

Blåbär

Hägnade in plantorna rejält vore trist om dom klarar kylan och etablerar sig bra bara för att bli nedtrampade av en älg.

3 kommentarer leave one →
  1. juli 5, 2013 9:47 e m

    Borde fungera bra. Vilken sorts blåbär är det? De flesta amerikanska är inte självfertila utan behöver en annan sort i närheten. Men det går ju alltid att komplettera i efterhand.

    • juli 6, 2013 11:36 f m

      Köpte två sorter just av den anledningen du nämnde! 🙂
      Den ena hette Patriot och den andra hette northern- nånting.
      De var båda ganska härdiga så jag hoppas de klarar sig bra.

      • juli 6, 2013 8:09 e m

        Låter som du gjort samma val som jag. Jag har satt Patriot och North Blue. Patriot ska vara sjävfertil men fungerar ändå för att befrukta North Blue vad jag förstått.

Kommentera

