Skip to content

Piskad av regnet

juni 13, 2013

Då menar jag inte piskad av regnet så jag blivit blöt utan piskad att göra något innan regnet kommer.

  Åkern (3)Nedanför köksträdgården i den fd vinterhagen fick jag hjälp av en granne för någon månad sedan att plöja upp ytan då den var i ett bedrövligt skick, massor med ogräs, eroderat och stenigt.
Ytan är på nästan exakt 900 m² och i framtiden skall den inhysa frukträdgård (i västra hörnet) och en förlängning av köksträdgård. Fram tills dessa planer realiseras skall det gröngödslas, något jag övat tidigare år.

Började med att bort de största stenarna.
bild(2)En skaplig hög blev det en bjässe sten fick jag inte på traktorn för den var så jäkla tung.
Fick låna en gårdsräfsa av närmsta grannarna att jämna ut för harven jag har gör rätt grova spår.

Köper gröngödslingsutsäde från lindbloms frö. I år blev det en blandning av honungsfacelia, bovete, luddvicker och inkarnatklöver. Har lärt mig av tidigare misstag och tog i rejält med frömängden för att säkerställa etablering.
Åkern (2)
Bredsådde det hela och för att mylla ner det fick jag helt enkelt räfsa hela ytan eftersom låneharven mest släpade jord och torkade grästorvor efter sig och hade således fördelat fröna olika.
Att mylla ner 900m² med räfsa är för övrigt inget jag rekomenderar.

Åkern (1)Hela ytan räfsad (den tunga stenen syns med)!
I förgrunden syns halmpotatisen..

Regnet kom under natten och hela dagen har det regnat och 13 mm regn har fuktat såbädden fint.

3 kommentarer leave one →
  1. juni 13, 2013 8:22 e m

    Jag har också satt halmpotatis tack vare dig! Väntar med spänning 🙂

Trackbacks

  1. Den bästa tiden att plantera ett träd | Nisse i torpets Blog

Kommentera

