Skip to content

Fyndat på nedlagt småbruk

maj 29, 2013

Av ren slump kom jag över en del rejäla traktorredskap från ett nedlagt småländskt hobbyjordbruk.

Grejerna användes senast vid höskörden 2004 men sedan kom Gudrun i Januari 2005 och all kraft fick läggas i skogen, redskapen ställdes in i ladugården och glömdes bort.

Detta är vad jag hittils släpat hem:

Slåtterbalk2st slåtterbalkar med lite reservdelar, där stod fyra stycken i varierande skick så jag tog de två finaste.

Hövändare FahrEn Fahr hövändare med fyra ”snurror”.
Behövs lite småfix på den, som två nya däck, packbox samt lite nya fingrar. Anledningen till att armarna ligger avskruvade på golvet är för att de stack ut så mycket utanför släpkärran.

FårnätX-antal meter fårnät i bra skick.

 

Kvar att hämta hem är:

JF strängläggareEn JF sidoräfsa, ytterligare en likadan låg i en skrothög utanför som jag fick plocka reservdelar från.

Höet måste ju efter det är slaget, vänt och strängat från åkern till höloftet så en hösvans skall avhämtas med.

HösvansAllt ovanstående fick ge blotta 3000:- för!!
När jag räknade upp redskapen för Fredrik på Sågkvarns gård gissade han på att värdet var 15-20 000:- Så antingen har jag köpt en hög med skrot som inte fungerar eller så har jag gjort en förbaskat bra affär?

Eftersom min Terrier är död så behöver jag en större (och fungerande) traktor att släpa runt redskapen med. Av en händelse så hade säljarens bror en jättefin traktor till salu som jag har tingat!
Men den affären skriver jag om först när jag betalat den och hämtat hem den efter midsommar…

4 kommentarer leave one →
  1. maj 29, 2013 9:08 e m

    Se till att alla kraftöverföringsaxlar är i gott skick och har kompletta skydd med kedjor som kan snabbkopplas fast i traktor och redskap! Har du kollat om det finns något reservdelsförråd med nitar och knivar för slåtterbalkarna? De är förbrukningsvara om du har sten på åkrarna och finns det tillhörande verktyg för att underlätta nitningen är det guld.

  2. maj 30, 2013 9:23 f m

    En sån massa redskap! Har kört de flesta av dem. Du har nog gjort en attans bra affär. Trevligt!
    /Gunnel

  3. juni 2, 2013 7:30 e m

    Bra jobbat 🙂

Kommentera

