Skip to content

Häggmispel

maj 21, 2013

Runt om i Kanterna på markerna så växte halvhöga träd och buskar som jag inte kunde identifiera.
Men nu när dom står i blom så har jag kommit fram till att det är häggmispel (rätta mig om jag har fel).
Oerhört vackra och doftar gott.

20130521-221033.jpg

Ser här ser den ena av våra två infarter ut sett från grannens tomt:

20130521-221145.jpg
Hönsen brukar titta in på deras sida och räfsa i hagarna..

7 kommentarer leave one →
  1. Martin E permalink
    maj 22, 2013 6:09 f m

    Om du inte visste det så ger häggmispel goda bär framåt sensommaren. Min morfar hade häggmispelbuskar som jag åt av när jag var yngre.Vill man använda bären får man dock vara snabb, fåglarna verkar älska dem också.

    • maj 22, 2013 6:12 f m

      Det var ju inte illa!
      Såg inga bär i höstas när vi flyttade dit så det är nog fågelgodis!

  2. maj 22, 2013 8:05 e m

    Inte bara häggmispel utan PRAKThäggmispel tycker jag att det ser ut som (Alemanchier lamarckii) Prakthäggmispeln ser mer ut som ett träd än häggmispeln (Alemanchier spicata) som växer utpräglat upprätt. Blommorna på prakthäggmispeln har smalare kronblad och bladen är mer avlånga än på häggmispeln. Prakthäggmispeln får fina höstfärger.
    I morgon har jag prov på att känna igen bland annat de här två på min utbildning så jag hoppas (och tror) att jag har rätt i mina nyvunna kunskaper 🙂
    Fin buske är det. Minns du om den får fina höstfärger?
    Ha det finfint!

    • maj 22, 2013 8:35 e m

      Hehe vilken tur jag har så bildade läsare 🙂
      Den var alldeles blodröd om bladen när vi flyttade hit i oktober.
      Lycka till på provet!

      • maj 23, 2013 5:59 e m

        Tsss. Bildad, jag? Inte då! 😉
        Tack för lyckönskningar!

  3. maj 23, 2013 8:40 f m

    Så fint! Ser så idylliskt ut med hönsen som spatserar runt.
    /
    Gunnel

Trackbacks

  1. Häggmispel 138 dagar senare | Nisse i torpets Blog

Kommentera

