Skip to content

Back in business

maj 3, 2013

Efter att jag kommit hem från den intensiva jobbperioden skulle jag belöna mig själv med lite ledighet och avkoppling innan jag tog tag i stora projekt på gården och återgick till mina vanliga arbetsuppgifter på pengajobbet.

Det straffade min kropp mig med att släppa loss både feber, halsont och snornäsa i min arma arbetarkropp, något som hängt i från tisdags till idag.

Men är nu på bättringsvägar och de kommande veckor skall det ske stordåd.

SSC_0291Fick lån grannens traktor på första Maj och harva upp blivande grönsakslandet, rykten om tidigare husockupanters sopeldning gjorde oss oroliga att det skulle ligga kvar mycket skräp men då tanten vi köpte stället av använde markplätten som vinterhage så har hon skrapat bort det översta jordlagret för att inte hästarna skulle skada sig på skräpet, det verkar ha gjort susen för jag hittade inget skräp.

SSC_0292

Igår kom en skotare förbi med lite granmassaved från en avverkning i trakterna.
Massavedsbitarna  skall användas till inramning av odlingsbäddar och gångavgränsningar i köksträdgården. Idén med stockar fick jag från Linda på Äleberg.

SSC_0294Bör bli en hel del odlingsbäddar av dessa bitar.  Skulle det saknas får jag hämta lite i vår egen lilla skog.

SSC_0293Flätade lite staket av  slanor jag samlat under vintern, innanför det skall jag odla en tjock mur av jordärtskocka. Fick 14 kilo av en väns mamma i höstas, grävde ner dom ganska grunt i jorden och när jag grävde upp i samband med harvning så kunde jag konstatera att över 95% klarat sig.

Ladan som syns i bakgrunden skall få sig en rejäl uppfräschning nästa helg, har köpt 130 liter rödfärg, köpt klädselplank och beställt ett nytt fönster till södergaveln.

Vet ej om jag nämnt det tidigare men det lilla fönstret på södergaveln har ej haft fönsterbläck så vatten har runnit in bakom fönstret och samtliga klädselbrädor ner till midjan är uppruttna. När fönstret är isatt och brädorna bytta med hjälp av dränga-Emil kommer dränga Peter och tillsammans skall vi måla resten av ladan från en skylift jag snart bokat…

SSC_0297 SSC_0296 SSC_0295Avslutar med lite höns på grönbete de nästan sprutar ur sig ägg nu när det börjar bli grönt, varmt och insekterna surrar igen.

One Comment leave one →
  1. Knarin permalink
    maj 6, 2013 6:49 f m

    Så fint det kommer bli! Och vilket tjusigt flätat staket! Riktigt snyggt! Och gulliga hönsen är! 😀

Kommentera

