Skip to content

Apriluppdatering

april 21, 2013

Var ett tag sedan jag skrev något på bloggen. Har jobbat hiskeligt mycket men ser ljuset i tunneln.
Har sålt min kropp dyrt till arbetsgivaren de senaste veckorna och den 25:e maj kommer lönen för mödan bokstavligt talat.

Nackdelen med detta är ju att allt arbete på hemmafronten halkat efter rejält eftersom jag inte kommit hem på kvällarna.
Men tänkte kompensera det hela med en veckas semester i mitten på maj då ska det etableras odlingar och diverse underhållsarbeta skall utföras på hus och uthus.

Har inte förodlat ett frö hittills i år får satsa på direktsådd och eventuellt köpa några tomatplantor att ställa i växthuset.
Potatisen skall sättas på förodling snarast, svalt och ljust är ledorden för att få ”ögon” på potatisen istället för långa vita spröt.

En positiv sak är att veden är klar, blev totalt 7 kbm välstaplad ved, får se hur länge det räcker. Annars får vi köpa av grannarna som med hjälp av vedmaskin processade 40 kbm under dagen så det löser sig alltid.

Hönshuset är en höna kort, den bleka fisen till höna blev bara sämre och sämre så jag slog ihjäl henne för att göra slut på lidandet, hon kunde knappt lyfta på huvudet och vägde knappt ett kilo hönsstackarn.

4 kommentarer leave one →
  1. april 21, 2013 8:00 e m

    Skönt med lite semester så du kommer ikapp. Jag är själv lite i samma sits. Fast här är det tvärt om. Mannen är bara hemma var 3e vecka och själv är jag ensam med A ( snart 2 år) och ett nystartat företag på det. Inte mycket tid för odling i år alltså. Sådde de första fröerna idag faktiskt. Lite gurka, squash och purjo. Tomatplantor får jag som du köpa i år (tror aldrig jag gjort det förut) och potatis för groning måste inhandlas i veckan…

    Ville bara tala om att du inte är ensam om att vara sent på det :/

    • april 21, 2013 8:28 e m

      Man kan ju inte vara duktig alla år och hinna med allt.
      Vi kan ju skylla på etableringsfasen, du med ditt företag och jag med hela gården 🙂

  2. Annette permalink
    april 22, 2013 5:31 e m

    Äter ni egna höns ibland? Vi ska skaffa höns också men äta kan vi nog bara äggen, knappt det. Alla får namn såklart o är personligheter har jag hört, längtar. Man att hjälpa en stackars hönsstackare kanske går. Man måste lära sig helt enkelt. Såg en dam i ”Djurakuten”som tagit en höna till veterinären för att behandla ena ögat (hönans alltså) o kände genast sympati.
    Vilken växtzon är det hos er? Vi är i 5-6.
    Annette : )

    • april 23, 2013 4:48 f m

      Hej Anette!
      Vi har slaktat och ätit tupplycklingar, det är en vanesak att slakta och stycka ett djur man fött upp själv.
      Tyvärr så är blommetupper ingen höjdare att äta. De har korta muskelfibrer och köttet är väldigt segt och flottigt.
      Så ska du äta dina hönor så se till att skaffa en ras för både kött och ägg.

      Ta en höna till veterinären skulle jag aldrig göra.

      Vi bor i gränsen mellan zon 3 och 4 tror jag.

      Lycka till med hönorna när de kommer!

Kommentera

