Skip to content

Fliseflit

april 2, 2013

I helgen passade jag och min deltidsdräng på att pressa den lille schreddern (kompostkvarnen) till det yttersta. Under 4 hårda timmar gick den på maxbelastning och åt upp närmare 5-6kbm ris. Trodde aldrig den skulle överleva.
Fick slipa knivarna ganska tätt när det fastnade för ofta.
Materialet finfördelades så mkt att det blev bara lite drygt en kbm av det.
Det kommer bli ett utmärkt täckmaterial i kommande odlingar

20130402-220353.jpg

Har en redigt stor rishög bakom ladan men för att få det till flis så krävs större maskiner, måste få tag i någon med en flishugg med minst 20 ggr större effekt än min lille schredder på 1600W för att komma nån vart!

20130402-221328.jpg
Högen har växt ytterliggare sedan jag tog denna bild för drygt två veckor sedan.

2 kommentarer leave one →
  1. april 5, 2013 2:02 e m

    Sälj den större rishögen! Vi har sålt två till Svea skog (har jag för mig att det var) Då kommer dom och flisar upp den på plats och tar med sig materialet. Dock hade vi i minsta laget av vad dom var intresserade av enligt chauffören och då hade vi två högar som nog båda var större än den på din bild, men fortsätt samla ihop! Vi fick typ 1500kr för våra och det är ju lätt värt bara för att ens slippa hålla på med det själv!

    • april 7, 2013 8:19 e m

      Så kan man ju också göra 🙂
      Jag skall ju använda det blivande fliset i gångar och odlingsbäddar så för mig är de en tillgång!

Kommentera

