Skip to content

Händelserik helg

mars 17, 2013

Helgen har gått i ett och vi har fått sanslöst mycket gjort!

Då jag haft långhelg började det redan i fredags då snickaren kom och vi började plocka bort de gamla ytterdörrarna, termometern visade -21, perfekt väder att plocka bort ytterdörren, eller inte.

Snickaren hann knappt sätta tigersågen i gamla dörrkarmen innan sotaren rullade in på den frusna gårdsplanen för att göra en fullständig analys av det eländiga eldstads och murstocksläget. Återkommer med inlägg om det senare.

Efter lunch dök min käre far upp med ett stort lass bra grejer från mitt födelsehem bland annat det gamla drängabordet från 1900- talets början som jag intagit tusentals måltider vid i min barndom, det har stått i en lada i över tio år sedan gården jag är uppvuxen på såldes i början på 2000-talet. Min traditionsfasta 86-åriga farmor är själaglad att det återigen står på en gård i släkten!

Förutom bord och brudstol mm så fick jag den gamle men ack så effektiva vedkapen i försenad födelsedagspresent.
1/4 av årsbehovet är nu kapat.

20130317-203150.jpg

I lördags blev den sista finishen på dörrarna gjord, drevning, låskolvar osv.

Vi märker redan en enorm skillnad i hallarna där dörrarna byttes är det inte lika dragigt och kallt längre.
Helt klart värt sina ca 23000 som dörrar, låskolvar, behörssatser och montering kostade!
Snyggt blev det med!

10 kommentarer leave one →
  1. mars 18, 2013 9:20 f m

    hejsan
    jag bara älskar att läsa din blogg och se hur du har det och vad du sysslar med…..men jag har nog missat var din torpargård ligger…….småland…. skåne. Men i alla fall tänk vad mycket man kan hinna när man får lång helg och inte allt för mycket snö. Själv håller jag på att köpa in mina första höns ,,,,men har haft otur då 2 av ställerna inte talat om att de var slut fast jag sa att jag skulle komma en spesigell dag…ja ja bara fortsätta leta. hoppas våren kommer fort nu……..hälsningar från Stensnäs i Södermanland

    • mars 18, 2013 1:39 e m

      Vad roligt du gillart!
      Gården ligger i Halland.
      Håller med om att våren borde komma snabbt nu men först ska det komma mer snö…

  2. mars 18, 2013 2:20 e m

    Dörrbilder tack!! Vi vill också byta till nya dubbeldörrar, vi har en görful dörr som funkar ett tag till. Är de nya dörrarna isolerade?

    • mars 18, 2013 2:25 e m

      Före och efter bilder är på gång!
      Vi hade med velat ha dubbeldörrar men det fick inte plats.
      Dörrarna är nästan 70mm tjocka och där ska enligt tillverkarna ligga cellplastisolering i och vilken skillnad det är, de nya dörrarna sluter tätt och håller värmen inne!

  3. Annette permalink
    mars 18, 2013 9:55 e m

    Hej Nisse! Underbart att få så mycket gjort! Hur går det med söta vovven?
    Annette

    • mars 19, 2013 7:28 e m

      Vovven fick tyvärr åka tillbaka igen. Han försökte dräpa katterna så fort han fick tillfälle och tuppen överlevde med blotta förskräckelsen samt blev av med en massa fjädrar, Det var helt enkelt för mycket jakt i hunden och vi känner att vi inte har tiden eller lusten att träna träna träna honom för att inte ge sig på de djuren som redan var här…

  4. mars 19, 2013 3:23 e m

    Roligt med möbler med lite historia i. Täta dörrar är en välsignelse. 🙂

  5. mars 20, 2013 6:38 e m

    Oj, vad mycket fin ved du har! Roligt att läsa din blogg!

    • mars 20, 2013 8:14 e m

      Och mer ska det bli!
      Kul att du hittat hit, alltid skoj att få lite uppskattning 🙂

Kommentera

