Skip to content

Ibblaträ

mars 9, 2013

(Obs titel utläses på skånska)

Som jag tidigare nämnt så finns det inte mycket till fruktträd, bärbuskar här på gårn’ inte ens någon blomsterrabatt.

Här finns endast ett bortglömt vildvuxet spretigt äppelträd vid södergaveln på ladan.

Ibblaträ (1)Gick loss med sekatör och grensåg och kapade så mycket jag nådde.
Ibblaträ (2)

Tog bort alla grenar som gick på tvärs igenom kronan, hade velat korta ner det då det är för högt men stympar man grenarna så blir det garanterat röta i det.
Det är fortfarande ganska spretigt men vet inte hur mycket jag vågar ta bort innan trädet tar skada.
Är ingen frukträdsbeskärar expert men det blev inte sämre i alla fall.

4 kommentarer leave one →
  1. mars 9, 2013 12:21 e m

    Hallå Nisse.

    Längesedan sist :o) Hoppas att allt är bra med dej!
    Ni verkar inte gå sysslolösa där på gården…

    Gamla fruktträd mår bra av att kraftigt föryngringsbeskäras. Tänk på att helst inte ta grenar över 10 cm i diameter bara. de har svårare att läka och kan då drabbas av röta.
    Föryngringsbeskärning kickar igång trädet igen. Beskär man det kraftigt kan man dock inte lämna det vind för våg sen utan det kräver sitt underhåll. Efter föryngringsbeskärningen kan du ta bort ca 1/3 del av de nya ”vattenskott” trädet producerar varje år. Spara de mest horisontella grenarna och ta de som växer rätt upp.

    Några tips i en djungel av många. FOBO är en bra sida att läsa mer på eller kolla här: http://www.fobo.se/kunskap/vaxtodling/frukt-bar/Beskarning_Odlaren_2008-1.pdf#page=6&zoom=auto,0,842

    Ha det fint

    Ebba ( EbbaPåLandet)

    • mars 9, 2013 12:24 e m

      Hej Ebba!
      Tack för infon precis vad jag letade efter! Kul att du kommit igång med din webshop, Var inne och fluktade innan idag!
      Nu blev jag så peppad att jag går ut och beskär lite till! 🙂

  2. mars 11, 2013 12:20 e m

    Du, jag tänkte på en sak. Det är ju såklart viktigt hur du lägger snittet också, när det gäller röta och läkning.
    För att ”såret” ska läka optimalt (snabbt) kapar du precis utanför grenkragen. Men lämna inga ”rockhängare”.
    Och jag behöver väl inte betona vikten av bra verktyg? 😉 Nä, jag tänkte väl det…

    Glöm inte heller desinficera såg/sekatören. Alcogel använder jag själv då det smörjer lite samtidigt…

    Over and out…

Kommentera

