Skip to content

Vintertid är kunskapstid

februari 8, 2013

Börjar så smått bygga upp ett gediget självhushållarbibliotek (insåg precis att jag måste göra en tio-i-topp lista på de bästa böckerna).

Eftersom vintern på våra breddgrader är som bekant mörk, kall och på tok för lång så brukar jag piffa upp moralen genom att läsa mängder med facklitteratur som inspirerar till odlingsstordåd till sommaren. Fick ett lass med böcker i veckan som jag får recensera efterhand.

Dagens bok är iaf en bok med titeln Fences, gates and bridges. And how to build them.
Orginalutgåvan kom redan på 1880-talet. Den innehåller exakt 298 illustrationer på olika typer av staket, broar och grindar. Bl.a staket med härliga namn som ”Virginia zig zag” till beskrivning på hur man gör en självstängande grind för ett vattendrag, en s.k. ”self closing flood gate”.BOK

Alla ingångar till våra hagar består av två tryckimpregnerade stolpar med isolerade stängselhandtag. Billigt, snabbt och enkelt förvisso, men själlöst, tråkigt och fult i mina ögon. Så nu ligger det i femårsplanen att börja experimentera loss med denna bok som inspiration.

4 kommentarer leave one →
  1. Anders Rydén permalink
    februari 9, 2013 1:19 f m

    Jag fick ett mail att boken ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis har kommit ut i nyttryck, ville bara tipsa om att det är en fantastisk bok.

    • februari 10, 2013 2:25 e m

      Tack för tipset Anders! Den boken har jag letat efter. Det dök upp ett exemplar på bokbörsen som jag direkt beställde men någon annan hann före.

      Ser fram emot topplistan. Jag har en hel hylla full med odlings- och självhushållarlitteratur men det finns alltid plats för fler.

      Den mest inspirerande boken jag läst på senare tid är annars:
      Unlearn, Rewild av Miles Olson. Ett absolut måste.

  2. februari 12, 2013 9:51 e m

    Kan tipsa om boken ”Nybyggares dagliga leverne”. Om hur en hel familj bygger upp sin gård från scratch i Norrlands inland under mitten av 1800-talet. Första vintern bodde de under en stor gran för att efter hand bygga större hus och bryta mark för hand. Allt detaljerat beskrivet. Utmärkt vinterläsning och man inser hur bra man har det.

  3. februari 26, 2013 7:06 e m

    Det verkar verkligen som en helt oundgänglig bok. Tack för tipset

Kommentera

