Skip to content

En blekfis till höna

februari 4, 2013

Vi har en medlem i hönsflocken som avskyr vintern mer än någon annan höna. Nämligen Agda, hon är den äldsta och den enda kvarvarande av de första sex vi skaffade i oktober 2010.

Då hon är äldst är hon allt som oftast tuppens favorit men nu sitter hon mest och ugglar på sittpinnen, gör ibland utfall mot mat och vatten automaten och hoppar sedan snabbt upp igen och inväntar sommarvärme.

Agda blek (2)I februari förra året råkade hönan Britta ut för liknande blekhet.  Hon dog dagen efter det blogginlägget så vi får väl hoppas att inte Agda går samma öde tillmötes imorgon!

2 kommentarer leave one →
  1. Farfar permalink
    februari 4, 2013 8:06 e m

    Jag har en likadan, fast hon är yngst??? I fjol dog flera hönskycklingar för oss, men inga tuppkycklingar. Ja höken tog en, men inte annars. Jag har inte kommit till någon klarhet om hönskycklingarna, kanske du vet?

    • februari 5, 2013 8:15 e m

      Så märkligt!
      I mitt fall tror jag det beror på dåliga gener. Av de sex första så har tre självdött och en var halt. Dom var nog rätt inavlade när jag fick dom. Köpte sedan avelsägg för 20 kr/st. De är och ser friska och vitala ut…

Kommentera

