Skip to content

Vintersquash mitt i vintern

januari 15, 2013

Blir lika imponerad varje år över hållbarheten för en vintersquash.
Gjorde pumpapannkakor till aftonsmat häromkvällen 1/4 frukt blir en rejäl laddning.

Vintersquash (1)Sorten är Marina di Chioggia som tydligen smakar bäst av att lagrats i 2-4 månader.
Kommer dock inte behöva köpa mer utsäde av denna sort för jädrans vad med frön det är i en pumpa.

Vintersquash (2)

Dessa ca 100 frön kommer från en halv squash. De ska nu torkas och sparas och några av dom kommer få växa i grönsakslandet till sommaren.

5 kommentarer leave one →
  1. januari 15, 2013 9:19 e m

    Tjusigt!

    Själv har jag bara en knapp decimeter av en tjock purjo kvar i kylen från årets odlingar. Allt annat är uppätet.
    Iallafall av det som är färskt.

    I skafferiet har jag lite konserverade tomater och syrade morötter och det är ju gott det med…

    HejSvej

  2. Jonas permalink
    januari 16, 2013 7:06 f m

    Här tog jag upp vår sista sommarsquash ur matkällaren igår. Med jättestor skörd så har man råd med att en del squash måste slängas under hösten. Vintersquashen ligger därför orörd än så länge…

  3. Amanda permalink
    januari 16, 2013 10:31 f m

    Tack för en intressant blogg, återkommer hit ofta!

  4. januari 16, 2013 6:51 e m

    Ebba:
    Maila din adress så skickar jag några fröer så du har några Vintersquash att njuta av under vintern och våren. 🙂

    Jonas: Vad för sort har du odlat?

    Amanda:
    Jag ska inte hindra dig 🙂

  5. Jonas permalink
    januari 19, 2013 3:55 e m

    Nisse, just i det här fallet vet jag inte eftersom den första sommarsquaschen vi sådde i grodde och jag fick akutköpa nya frön. Typ, vanlig grön squasch från Weibulls eller nått annat. Tror dock inte att det spelar någon roll för vi brukar kunna lagra sommarsquasch till jul varje år.

Kommentera

