Skip to content

Gödselmonster

november 27, 2012

I helgen körde jag och dränga-Emil ut 45 skottkärror ur stacken så nu börjar det synas men det är ännu många skottkärror kvar. Hastigheten låg på 12 skottkärror per person och timme.
Nerborrad bland spånet låg det här monstret och vilade vinter:

Den största larven jag sett på svensk mark. Har sett mindre exemplar av samma insekt men aldrig så enorm som denna!

10 kommentarer leave one →
  1. november 27, 2012 5:54 f m

    Vad för larv är det? Ser ut som en borre av nåt slag

  2. november 27, 2012 6:14 f m

    Det är larven av en Noshornsbagge! Sveriges näst största skalbagge. Lever 3 år som larv och ca 1 månad som vuxen. Man hittar dem ofta i just hästgödsel. Jag blir alltid lika glad när jag hittar dem hos oss! Ormslån är svår på att äta dem…

    • november 27, 2012 7:21 e m

      I see!
      Tråkigt och vara larv i tre år och sedan i sin fulla prakt i en månad bara…

  3. november 27, 2012 7:54 f m

    Hej där.
    Va rädd om de där ”gynnarna”, de är en Noshornsbagge, de ska du va glad för att du har. De är som ”föregående talare” sa, sveriges största skalbagge. De luckrar jorden och lever i dynga över vintern. Där de håller värmen då gördsel ”brinner” när de ligger länge nog. Så lägg den under en hög skit och låt den leva vidare 🙂
    Fredde

    • november 27, 2012 7:56 f m

      De är de mordärna jordbruket som gjort de så få, men kan man bruka jorden som den ”ska” brukas, med eftertanke och långsiktigt tänkande kommer du att få se mycke av de där små trevliga djuren.
      Jag hade inte en enda bagge här när ja tog över 2007, men nu fröjdas de för fullt. 🙂

  4. november 27, 2012 7:21 e m

    Nu fick jag dåligt samvete…
    Jag slängde den till Hönorna :-/

  5. november 29, 2012 2:08 e m

    Hu, den där kan du spänna för plogen! 🙂

  6. 123 abc permalink
    november 29, 2012 9:28 e m

    Synd att hönsen fick den för annars så hade jag satt en hundring på att du Inte vågat äta upp den i sann Bear Grylls stil!

Kommentera

