Skip to content

Upptagen potatis

september 7, 2012

Igår eftermiddags tog jag upp all asterix och bintjepotatis
Bintje ska jag aldrig mer odla, skitpotatis rent utsagt den är framtagen för stora odlare som sprutar mot bladmögel var sjätte dag under växtperioden.

För en annan som odlar utan gifter fick bintjen bladmögel först och är skorvigast av de sorter jag odlat.
Köpte en säck med med Bintje från en bonde för konsumtion men satte en rad i potatislandet för att få mer potatis. Dålig idé.

Men annars så har det gett hyfsat med potatis. Vi har inte köpt potatis sedan midsommar och det vi har nu räcker året ut.

20120906-230151.jpg
Har lagt potatisen i papperspåsar och ställt i ladan i väntan på att de skall förvaras i matkällaren i nya huset.

3 kommentarer leave one →
  1. Patrick Sellman permalink
    september 7, 2012 5:46 f m

    Tyvärr gäller det de flesta av de gamla sorterna. Försöker med Mandel och King Edward varje år men speciellt mandeln får bladmögel tidigt och förökar upp och sprider dem till övriga. King Edward är inte långt efter. Det är synd då dessa potatisar är riktigt goda. Nu blev det definitivt sista året med dessa sorter.

  2. september 7, 2012 11:33 f m

    Efter svåra bakslag med potatisodlingen två år i rad odlar jag i år endast Orla, som har de goda egenskaperna att vara både tidig och mycket bladmögelresistent. Jag slog alltså av blasten för en månad sedan, när knölarna hotade att bli för stora. Då fanns inget bladmögel på plantorna och när jag tog upp potätera igår så visade det sig att avkastningen per sättpotatis var god. På 1970-talet odlade jag mycket King Edward och den var betydligt godare än de här moderna sorterna. Det är tydligen nya stammar av bladmögel som ställer till det så vi inte kan odla de gamla sorterna utan bekämpningsmedel. Så nu är jag på jakt efter en sort som är tidig, bladmögelresistent och smakar riktigt gott. En annan sak, ska du inte försöka hitta ett par trälådor att lägga din nyskördade potatis i? Botten kommer att ramla ur papperskassarna när du försöker flytta dem. Jag har kört med gamla fisklådor som knölarna får ligga i för att torka till innan de åker in i jordkällaren.

  3. Lena H permalink
    september 7, 2012 12:07 e m

    Nog håller bottnen i papperspåsarna om du torkar potatisen först. Vi brukar breda ut potatisen på loggolvet och stänga dörrarna så det blir mörkt. Svalt är det på naturlig väg eftersom jag bor i Norrbotten och vi tar upp potatisen sent. När all jord torkat upp efter några dagar är det bara att lägga potatisen i nätsäckar och bära ner den i källaren.
    Jag har nyss hittat din blogg och det ska bli spännande att följa livet på din nya gård.
    Lycka till!
    /Lena i Norrbotten

Kommentera

