Skip to content

Tunga grejer

september 4, 2012

Odlingarna sköter sig självt ganska bra nu.
Ogräsrensning, täckodling och skapa matjord har jag lagt ner sedan köpekontraktet skrevs på för nya stället då nuvarande odling kommer sprutas ner och plöjas.
Det är ett riktigt bra squash och pumpa år i år.
Skördade frukterna som syns på bilden, de är enorma och väger bly. En riktigt skön känsla att skörda stora grejer från odlingarna utan större arbetsinsats. Täckodling is the shit.
Ser fram emot att göra Pumpkin panncakes på det söta guldgula köttet. Golden Hubbard vintersquash-fröna är förövrigt från Ylven från hennes skörd golden hubbard 2010, som jag tog frön ifrån förra odlingssäsongen.

En annan gröda som klarat sig bra är Borlottobönorna som jag sådda riktigt mycket av. Har knappt ätit några så de får bli utsäde till nästa år.

Provade ett Borlotto experiment, jag köpte ett halvt kilo torkade ekologiska Borlottobönor i mataffären för 15kr och det funkade bra, döm själva av bilden nedanför.

4 kommentarer leave one →
  1. Eva permalink
    september 4, 2012 8:01 e m

    Hej Nisse
    fina pumpor. Liksom jag sa med solrosfröna så finns bara kinesiska pumpafrö att köpa i affären. Jag menar då frö man har till bakning och morgonflingorna.
    Tack för ditt erbjudande att skicka mig lite solrosfrön. Kanske kan du också peta fram och torka lite pumpafrö åt mig.
    Nej, du är nog för upptagen nu med nya gården.

    • september 4, 2012 8:13 e m

      Givetvis kan jag skicka lite fröer till dig!
      Maila dina kontaktuppgifter till mig (mailadressen uppe till höger) så skickar jag när jag har ätit en pumpa och torkat fröerna!

  2. Eva permalink
    september 4, 2012 8:07 e m

    vill kommentera dina fina berlottobönor också. När jag är i England saknar vi bruna bönor ibland. De finns inte där, inga brown beans. Då brukar jag köpa berlottobönor och koka som bruna bönor. Det blir inte riktigt lika dant men det närmaste man kan komma.

  3. september 15, 2012 2:20 e m

    Härligt inspirerande!

Kommentera

