Skip to content

Planering

augusti 18, 2012

Här är en bild sedd från ovanvåningen i vårt blivande hemman blickande ut över ägorna. Ca 1/4 av marken syns på bilden, gränsen går vid den rödstreckade linjen.
Har grovskissat i paint hur vi skulle vilja ha det, men det kommer säkert ändra på sig när vi varit på plats och ”känt in” marken och omgivningen.


Det är väldigt roligt att planera framtida projekt. Har nog inte riktigt fattat att vi ska flytta dit. Det är 43 dagar kvar tills vi får tillträde.

12 kommentarer leave one →
  1. Curiosa permalink
    augusti 18, 2012 9:01 f m

    Oh vad detta är spännande, lite avis

  2. augusti 18, 2012 11:52 f m

    Verkar vara en vettig planering. Odlingar ska man ha närmast huset.

  3. Tunudden permalink
    augusti 18, 2012 2:06 e m

    Roliga tider du har framför dig!
    Både med planerandet och att få sätt igång med förverkligandet.
    Just nu gläds jag mycket över två rödvinbärs och en krusbärsbuske som står efter gången till ytterdörren. Varje gång vi går in eller ut norpar vi åt oss en näve bär och känner oss barnsligt nöjda.
    Ett litet tips om det går att passa in.
    Lycka till!

  4. augusti 19, 2012 9:29 f m

    Så roligt det ska bli att följa detta! Och spännande! Lycka till med planering och arbete!

  5. Linus permalink
    augusti 19, 2012 8:14 e m

    Spännande! Stor potatisåker ser det ut som, fyller ni hela den borde ni väl klara årsbehovet med råge! Ett tips angående falu rödfärg, köp den riktiga originalfärgen. Den är lite dyrare men jag fick ångra bittert att jag en gång köpte någon kopia som började flaga efter bara några dagar. Kanske det var cheapys, minns inte, men jag köpte originalet sedan och det var världens skillnad mot den andra.

    • augusti 20, 2012 6:33 e m

      Ska absolut tänka på det med rödfärgen har hört det från flera håll att orginalet är överlägset bäst.

  6. augusti 20, 2012 4:09 e m

    Jag instämmer i kören, skall bli väldigt spännande att följa.
    Får vi se inlägg om permakultur-design nu?

    • augusti 20, 2012 4:34 e m

      Jag tycker föresten mig ana det redan i och med placering av grönsaksland, växthus och fruktträdgården…

      • augusti 20, 2012 6:33 e m

        Jo nog tusan har man tänkt åt det hållet, hur kan man inte gilla permakultur ”konceptet” 🙂

  7. kgb35 permalink
    september 24, 2012 11:34 f m

    På Dalboslätten är det viktigt med vindskydd. Så jag tänker att växthuset kanske skulle stå till höger i bild. Men jag vet å andra sidan inte väderstreck och vindförhållanden.

    Men att skynda långsamt är nog bra så man vet hur saker förhåller sig på plats. Yrsnö är en annan spännande faktor.

    • september 24, 2012 8:31 e m

      Söder hade jag markerat på kartan, vinden lär ju vara västlig för det mesta. Men det finns ju fler faktor att ta hänsyn till som du nämner!

      • kgb35 permalink
        oktober 1, 2012 12:15 e m

        Söderpilen missade jag 🙂

Kommentera

