Skip to content

Gröngödsling dag 32

juni 24, 2012

Det är nu 32 dagar sedan jag sådde in gröngödslingsblandningen.
Ännu är det långt kvar tills det blommar och det har varit lite si och så med etableringen på ungefär 25% av ytan (vilket får ses som succé).


Det glesa resultatet har jag kommit fram till beror på två saker. Ett är det hårda ogrästrycket har dragit upp massvis med svinmålla, trampört, narv och åkerbinda som alla växer helt sjukt fort och kraftigt.
På bilden ovan har jag slagit ogräset runt de få etablerade solrosorna och bovete plantorna och precisionssått solrosor och bovete in i mellan.
Den andra orsaken är att jag tittade på fröpåsen och doserade efter den… Fel! Jag skulle ha dubblat rentav tredubblat frömängden till samma yta.
Det gjorde jag nämligen på en av plättarna och där är resultatet fantastiskt:

Här växer det nu så tätt att ogräset inte haft en chans, ytterst lite har behövts rensat. Det är bättre att överdosera och glesa ur när det etablerat sig än att behöva ogräsrensa och så i nytt..

Här på bilden syns kraftiga bovete och honungsfaceliaplantor samt klöver som börjar ta sig!
Även en plantejävel med åkerbinda syns, Dom bereder ut sig i storlek som en pizza på bara några dagar och kväver allt under sig.
Avslutar med en bild på min stolthetsodling: solrosåkern!

Så kontentan av inlägget:
-Skall du bredså en gröngödslingsåker. Snåla inte med frömängden 2-3 ggr rekomenderade mängden!

2 kommentarer leave one →
  1. Anders R. permalink
    juni 24, 2012 8:13 e m

    Svinmålla är ätbar, den tillhör amarant släktet, släkt med bland annat spenat och quinoa.
    När jag lärde mig det slutade jag att se den om ogräs. Nu ser jag den snarare som ”bonusspenat”.
    Wikilänk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svinm%C3%A5lla

    Jag har noterat att mina gröngödslingsväxter fungerar som snigelmagneter, är det något som du har noterat också?

    • juni 26, 2012 4:39 f m

      Då får man ju äta upp mållan istället!!
      Snigelmagnet har jag ej märkt ännu. Återstår att se hur de förökar sig i det blöta vädret!

Kommentera

