Skip to content

Bra snitt- halva arbetet

juni 18, 2012

Så beskriver liebladstillverkaren ”zwei rinder” (två nötdjur) sina blad.
I likhet med Frankrikeresan i januari så var jag tvungen att göra ett besök på Österrikiska lantmännen Lagerhaus”. Skillnaden nu var att vi flög och inte som jag och farsan i vintras körde bil, men lite bra att ha grejer fick jag med mig hem 🙂

Då jag för ett och ett halvt år sedan köpte lite finska verktyg och redskap tyckte signaturen” Northplow” i kommentarsfältet att jag skulle köpt lieblad eftersom det i Sverige inte finns något vidare utbud.

När jag fick syn på dessa skönheter så kunde jag inte låta bli, särskilt då liebladet på lien hemma i ladan inte var mycket att hänga i granen. Det guldiga bladet till höger är ett 70cm gräsblad. De hade upp till 90cm men det hade aldrig fått plats i väskan. Det i mitten fäst på lien är ett 50cm långt ganska tungt slyblad. Har redan testkört den och slagit björnbärsnår, en fröjd att arbeta med och när man tränat upp sin liestamina så är det säkerligen effektivare än en bensintrimmer.
Längst till vänster syns en liten handhållen skära av märket krenhof.

3 kommentarer leave one →
  1. Northplow permalink
    juli 4, 2012 6:56 f m

    Bra lieblad det där. Jag har några själv.
    Nu skal det preciseras. Jag är ingen expert på lie och olika lieskaft, men lite har jag plockat med mig.
    De lieskaft du får köpt i affären är INTE optimal för någons bruk över längre tid. Dom funkar dock bra till att slå nässlor och annat med. Mitt val är ”langorv” från Hamre ljå i norge. Skaftet är så långt att det hamnar i armhålan. Då blir rörelsen konstant och med mindre avvik.
    Liebladen jag föredrar är från harmantaonta…Dom du köpte redskaparna från. Finns en gubbe i Sverige som hämtar hem lieblad från Finland.
    De finska liebladen är lite svårare att få vassa, men håller skärpan mycket längre. De Österrikiska du har där skal (måste) skärpas på ett särskild sätt. Det skal bankas i eggen. Det kallas för att ”peena” materialet. En liten kulhammare, ett mothåll och så knacka…På det sättet får man en ”härdat” egg.

    Ett riktig lieblad skal kurva i relation till skaftet och din kroppslängd. Anlagsvinkeln mot marken är också en produkt av din kroppslängd.
    Lieskaftet är optimalt anpassad din kroppslängd och din armlängd.

    Nu är detta som oftast inte något problem eftersom du säkert inte har planer om att slå hela vallen med lie.

    Här är en länk till någons blogg som har varit på slåtterkurs med Kjell Gustavsson
    Han vet nästan allt om liar anpassning, slipning och historia.

    Northplow

    • juli 7, 2012 10:06 f m

      Hej Northplow.
      Lieskaftet jag har var något som låg i ladan. Tror inte det är optimalt för mig då skaftet hamnar under armhålan.
      Hmm det förklarar till att dom sålde ”mähen schläger” lie hammare med. Jag skall på en slåtterdag i augusti så då får jag ta med grejerna och få ett utlåtande av någon med erfarenhet.
      Tack för infon!
      //

  2. Northplow permalink
    juli 4, 2012 7:08 f m

    Glömde länken: http://morfarshus.blogspot.se/2010/08/liar.html

Kommentera

