Skip to content

Gröngödsling

maj 22, 2012

Större delen av den åkerlapp jag förfogar över har jag sått in med en gröngödslingsblandning bestående av bovete, oljelin, honungsfacelia, klöver. Slängde även i lite blandade fröer som jag hade mycket av bl.a märgärt ringblomma och blåklint.
Planen var att ta en gammal slättharv och mylla ner fröerna efter att jag på gammalt vis gått och kastat ut det. Men traktorn ville inte samarbeta. Den gamla sköra nyckeln bröts i tändningslåset och jag tar ej extra nyckeln utan att ha kopierat upp den…
Fick helt enkelt räfsa ner ett har hundra kvadratmeter för hand, var ej så jobbigt som det låter.
Nu hoppas jag på fin grobarhet och att vi om någon månad har en vackert blomsterhav!

20120522-071900.jpg

5 kommentarer leave one →
  1. Skogs-Åke permalink
    maj 22, 2012 7:04 f m

    Det vill vi se bilder på framåt sommaren! Passa också på att bygga några biholkar/insektshotell så får du extra hjälp med pollinering och hjälper samtidigt många mer eller mindre hotade insekter.

  2. Linus Källgård permalink
    maj 23, 2012 12:40 e m

    Hej Nisse!

    Hittade din blogg av en slump då jag sökte på ”Härmän Taonta” och har sedan följt den, mycket intressant! Tänkte det var dags för en kommentar.

    Kort presentation: Bor i Varberg men håller på med lite odlingsprojekt på en liten gård mitt emot Ringhals, mest spannmål av gamla sorter som jag mal och bakar på och sedan säljer jag bröd på marknader ibland, men har även lite grönsaker för husbehov såklart. Tyvärr inga djur ännu 😦

    Vilken häftig bild på fröerna! (Jag funderade länge på varför du hade snäckor på bilden innan jag såg vad det var…) Jag odlar också lite gröngödsling och blev inspirerad att testa fler fröer i blandningen än bara de traditionella slåttervallfröerna som lantmännen har (röd-och vitklöver, rajgräs och ängssvingel). Har du köpt fröerna till din gröngödslingsblandning separat eller är det någon färdig blandning? Var har du köpt det? Hur tänker du sköta den? (Skall du slå den, skall den ligga i flera år?)

    Förresten känner jag igen det där med sköra gamla traktornycklar… ett tips är att de flesta går att beställa billigt här, liksom en mängd andra reservdelar som du säkert kommer att behöva köpa till traktorn någon gång: oie.se (när det gäller nyckeln är det kanske ändå billigare att kopiera med tanke på fraktkostnaden)

    Linus Källgård

    • maj 25, 2012 7:37 f m

      Hej Linus! Roligt att du hittade hit!
      Roliga projekt du verkar hålla på med!
      Jag köpte gröngödslingsfröerna var för sig och blandade efter eget tycke. Dom har bra storlekar på påsar för oss som inte odlar på så stor yta.
      Tänkte göra en kopia på traktornyckeln borde vara billigast. Har redan beställt lite grejer från oie.se dom har bra sortiment.
      Lycka till med dina odlingar,

Trackbacks

  1. Gröngödsling dag 32 « Nisse i torpets Blog

Kommentera

