Skip to content

Nässelvatten

april 26, 2012

För nästan två år sedan (uj vad jag bloggat länge) innan vi ens skaffat hönsen så högg jag ett par bunta brännnässlor att torka och ge som vitamintillaskottsgrönfoder vintertid till hönorna.

Nu gick inte det så bra då nässlorna trots att dom torkat tillräckligt möglade i den dragiga ladan och har pga av den höga höjden hängt där sedan dess. Men nu har jag fått för mig att istället för att slänga dom på komposten så provar jag göra det beprövade men ack så illaluktande gödningsmedlet nässelvatten av dom.

20120425-214111.jpg

Nu ligger det och drar i en hink tills dess det börjar stinka då ska det späs ut med vatten och användas som gödning. Går såklart även att göras på färska nässlor som jag gjorde för två år sedan

2 kommentarer leave one →
  1. april 27, 2012 3:12 e m

    Tjena!
    De där blir bra näring.
    Ett knep jag gör som jag lärde mig utav de äldre är att när man gör rent hönshuset så tar du en tredjedels tunna hönsskit och sen fyller med vatten. Sen låter du de stå i några veckor.

    Sen vattnar du grönsakerna med detta, men späd 1på4 med friskvatten så de inte blir för starkt.

    Trevlig helg, Fredde

  2. april 28, 2012 6:20 e m

    Ja näselvatten är bra. Fräck bild!

Kommentera

