Skip to content

Växthusmontering

april 22, 2012

Igår hade jag besök av en god vän som hjälpte mig att montera ihop det lilla växthuset jag köpte för några veckor sedan.

Trodde inte det skulle vara så komplicerat men jäklar vad många delar det var som skulle ihop!

Efter att ha fått ihop den första gaveln fick vi kläm på det sen gick det ganska fort.

Det blev till att flytta ganska mycket jord för att plana ut slänten det skulle stå. Jag hade ingen sockel till växthuset utan köpte 145×45 tryckimpregnerade reglar för 250kr och ställde växthuset på. Slog ner stolpar i varje hörn och förankrade i reglarna. Växthuset fäste vi i ”sockeln” med vanliga farmarskruv.

Det gamla växthuset som jag och kusinen byggt själv av gamla glasrutor är nerplockat. Det nya växthuset står lite högre upp och kommer därför få lite mer sol än det gamla.

Nästa helg ska vi göra klart skjutdörren, luftningslukan och sätta på kanalplasten. Längtar tills det är dags att fylla upp det med tomat och chiliplantor!

6 kommentarer leave one →
  1. Maria Lavin permalink
    april 22, 2012 2:46 e m

    Visst är det pilligt att få ihop det! Vi kämpade på en heldag med hjälp från svåger. Växthuset är nog min favorit i trädgården. Att äta varma tomater direkt från plantan. Lycka till nu med nya växthuset!

  2. april 22, 2012 4:54 e m

    Så fint,växthus är en av de bättre uppfinningarna!

  3. april 22, 2012 7:46 e m

    Hej hopp!!!

    De där gör oss ”något” avundsjuka…
    Himla tjusigt

    Hoppas få se mycket fina växter snart…
    //Sågkvarns Gård

  4. Magnus permalink
    april 19, 2015 9:16 f m

    Hej, Jag tänkte bara fråga hur ni förankrade själva sockeln i marken ?
    Hälsn. Magnus

    • april 19, 2015 10:06 f m

      Slog ner spetsade tryckta reglar och skruvade fast i sockeln med rediga skruvar!

      • Magnus permalink
        april 19, 2015 12:21 e m

        Aha, bra.
        Jag tänkte slå ner sådana där jordankare, så då borde det funka.
        Tack.

Kommentera

