Skip to content

Bygge av flyttbart hönshus

april 9, 2012

EDIT 2015-04-08 Har märkt att många hittar detta inlägg på söktermen ”flyttbart hönshus”. Ska du bygga ett sånt gör då INTE som jag gjort nedan, huset blir svintungt och otympligt finns bättre sätt. Men titta gärna på bilderna för det blev ett fint litet hus iaf 🙂

De 15 unghönsen som är kvar börja få det lite trångt i sin tvåvåningslägenhet. Vill att de ska få ett boende som går att flytta så dom har färskt gräs att krafsa i varje dag.
Under den kyliga påskhelgen har det snickrats för fullt. Såg en bild i förra veckan på ett tjusigt minihönshus som fått utgå som inspirationskälla.

Hade mycket virke liggandes som jag samlat på mig. Till byggprojektet hade jag lånat en klyvsåg och en kap och ger såg av vår hyresvärd. Det har underlättat något enormt.

Började med att klyva 120mm brädor på hälften så att de blev ungefär 58x45mm. För att det inte skulle bli för stor vikt på stommen.
Dessa sågade jag upp i 1600 resp 1000mm längder och fäste ihop med hjälp av vinkelbeslag.

Nu börjar det ta form med hjälp av hörnstolpar som är 850mm långa.

Nu börjar själva huset ta form, tvärreglarna fästes ca 30 cm ovanför markytan så att hönsen kan utnyttja ytan under huset som skydd och bete med.

Tre takstolar tillverkades och fäste. vi tog senare bort den mittersta takstolen då vi bestämt oss för att ta råspont och inte plywood som tak under takpappen. Golvskiva fästes på tvärreglarna.

Väggar och innerväggar tog jag lite vad vi hade hemma. Kortsidorna kläddes med fjällpanel från när det stora hönshuset byggdes. Långsidorna kläddes med diverse plywoodskivor som gömde sig i ladugården.

Takpapp, vindskivor och nockbrädor påmonterat och det börjar bli riktigt snyggt. Har målat allt  med rödfärg förutom vindskivebrädorna och nockbrädorna som blir vita (har grundmålat med linolja och terpentin).

Hela bygget har kostat ungefär 3-400kr för allt trä och takpapp hade jag i gömmorna. Det vi fick köpa till var råspont till taket oförskämda mängder vinkelbeslag, skruv, gångjärn och haspar.
Det som återstår innan inflyttning är en dörr i framänden så man smidigt kan ge dom mat och vatten samt hönsnät.

Så värst flyttbart vet jag inte om det blev väger förbaskat mycket får leta upp några hjul och fästa skaklar så den går att flytta enklare än i dagsläget.

8 kommentarer leave one →
  1. april 9, 2012 12:13 e m

    Å, vad fint. Där kommer de trivas mycket bra. Men jag saknar fönster, de måste ju kunna titta ut 🙂

  2. april 9, 2012 1:41 e m

    Superfint – här hämtas det inspiration inför kommande lantlivet.

  3. april 9, 2012 2:13 e m

    Bra jobbat! Riktigt fint blir det! Något sådant skulle jag vilja ha till kaninbur! =) Ser gediget och lite tungt ut, så hjul är nog ingen dum ide! Tyvärr tror jag dina ungdomar kommer växa ur även denna sommarstuga, lika fort som sin tvåvåningslägenhet. De växer så det knakar, de små liven!

  4. april 9, 2012 5:00 e m

    Hejsan!
    De där va ett riktigt snyggt bygge, tror bestämt att du får komma och bygga ett åt oss oxå… Riktigt snyggt 🙂 🙂
    Fredrik

  5. april 9, 2012 8:18 e m

    Jenny: Funderade på det men blir för komplicerat.

    Mimmi: Lycka till med bygget

    Linda:Tanken är att det bara ska bo tuppar i sommarstugan. Det verkar som om vi haft tur, misstänker att 10 av de 15 vi har kvar är hönor. Dock har du alltid rätt 🙂 De båda redskapen jag skaftade glappar värre än en ikea möbel från 90-talet…

    Fredrik:Tack tänk på att integrera hjul eller bygg det lättare så det blir enklare att flytta!

  6. april 10, 2012 7:07 e m

    KUL! Jag fantserar över ett litet bygge jag också, så man kan skaffa hem lite hönor ändå. Förlagan till byggidéerna finns här http://www.honshus.se/ Men först ska vi bygga klart den nya kaninburen..

  7. april 11, 2012 6:58 f m

    ha ha, ”alltid rätt”! Säg det till min make. *fniss fniss*

    Synd att redskapen glappar, men det löser du säkert med en liten träkil om du inte har lust att göra nya på en gång!

Trackbacks

  1. Security breach « Nisse i torpets Blog

Kommentera

