Skip to content

Cider 16 månader senare

april 3, 2012

I början på december 2010 fick jag en dunk äppelmust av en granne. Provade att göra cider på 3 liter av musten. Hade ingen aning om vilka äppelsorter det var och hur dugliga dom är till cider.
Kring midsommar i fjol provade vi en flaska men det var så vidrigt att det var tyvärr bara att hälla ut. Vet att flera haft det problemet när man provat cidern för tidigt.

I lördags provade vi en flaska som stått och göttat sig i samme grannes jordkällare i ca 16 månader och nu smakade den betydligt bättre. Kanske inte som en Ecusson Bio Brut men väl fullt drickbar om än lite för syrlig.

I september lovar jag att förra årets stora självhushållarpryl skall gå varm

Cidern var väldigt klar, ser grumlig ut på bilden p.g.a. kondens på glaset!

One Comment leave one →
  1. april 5, 2012 5:16 e m

    Vad spännande! Jag har ett antal liter äppelmust i frysen som jag tänker att jag ska göra cider av… vi får se om jag kommer igång.

Kommentera

