Skip to content

Mikroskalig grönfoderodling

april 1, 2012

Tyckte det var trist för hönsen att dom inte fått något grönfoder på hela vintern (förutom grönsaksrester).
Vetet jag köpte till malandet verkar ha dåligt falltal så det har blivit foder men tänkte att det borde gå att använde det bättre.

Snubblade över en artikel om vetegräs på nätet i kombination med att jag hört en intervju med Joel Salatin som experimenterar med att ge sina fjäderfän groddat spannmål istället för helt.

I artikeln stod det att vetet  skulle groddas i tre dygn innan det skulle sås.
Jag provade både att förgrodda och så direkt i brickorna. Efter 9 dagar hade båda växt lika mycket.
Skillnaden var att det groddade växte snabbare de sista dagarna.
Klippte ner i omgångar och gav både höns och kycklingar och det var mycket uppskattat.

Efter det har blivit klippt har det fortsatt att växa flera cm och går nog att klippa igen framåt mitten på veckan.

Det var väldigt enkelt att göra: Lade ut ett lager fuktig planteringsjord i ett odlingstråg. Sådde vetet tätt och täckte med en cm jord igen och vattnade ordentligt. Ställde tråget i ett soligt fönster och efter 9 dagar var det kalas i hönsgården.
Hade jag haft mer plats hemma hade jag nog haft en 18-20 tråg och roterat så att det alltid fanns två tråg att skörda och ge hönsen dagligen.
Nu behöver jag inte odla mer grönfoder för säsongen då gräset spirar för fullt ute.

Här kommer ett klipp från Joel Salatins gård Polyface farm där det bedrivs jordbruk på ett väldigt häftigt sätt.

4 kommentarer leave one →
  1. Maria Lavin permalink
    april 2, 2012 5:12 f m

    Härlig film. Vilket smart tänkande. Lite som ett ekosystem i sig själv. Fler skulle bedriva jordbruk som de gör. Jag själv har höns som får gå och sprätta och gödsla direkt i landen. Dock inte i köksträdgården…
    Vad smart med att odla gröngödsel till hönsen. Ska försöka nästa vinter.

    • april 2, 2012 8:44 f m

      Joel Salatin har skrivit flera böcker (finns på de stora nätbokhandlarna) som man borde läsa.

  2. Maria Lavin permalink
    april 2, 2012 5:13 f m

    Grönfoder menar jag…

Trackbacks

  1. Grönfoderodling till höns « Nisse i torpets Blog

Kommentera

