Skip to content

Skafta redskap

mars 28, 2012

Köpte två rejäla trädgårdsredskap under Frankrikeresan i januari. De var dock utan skaft och med tanke på att de snart behövs när det skall anläggas grönsaksland så var det hög tid att försöka hitta något redigt skaft.

I söndags hade sambon bilen till jobbet det var därmed uteslutet att åka till bygghandeln.
Kom att tänka på Frank 100% Bonderöv brukar skafta sina redskap med Ask. Borta vid de gamla ladorna växer en del ask och där är det självplock 🙂

 

Sågade ner en rak fin och bar hem, barkade av med bandjärn och sågade till lagom längd och började sen tälja för allt vad moraknivarna bar.

Nej ingen vidare passform, lite mera täljande.

Minns nu inte vad en sådan här kniv (20kr på 2nd hand) heter men den var oumbärlig för arbetet, antar att någon kan hjälpa mig komma ihåg i kommentarsfältet?

Färdigt! Resultat är inte förstklassigt men då det var första gången jag slöjdade skaft det så är jag ruggigt nöjd, roligt var det med.
Efter att ha putsat ytan ordentligt med sandpapper är dom riktigt sköna att hålla i.
Tror aldrig mer jag kommer köpa ett skaft.

8 kommentarer leave one →
  1. mars 28, 2012 4:13 f m

    Snygga skaft!
    Späntkniv heter kniven 🙂

  2. mars 28, 2012 4:53 f m

    SpäntknivM

  3. Gräsligt grön permalink
    mars 28, 2012 6:42 f m

    Vad bra då tar du emot beställningar på skaft snart?! 😉

  4. mars 28, 2012 10:15 f m

    Imponerande att göra egna skaft! Ser bara ett problem med dina ovanstående skaft, och det är att, om jag tolkat det rätt, så är de av färskt virke, och när de torkar kommer de nog att krympa och glappa… Du borde nog göra skaften nästan klara, och sedan ställa dem på tork innan du fixar sista passformen? Bara en tanke… =)

    • mars 28, 2012 7:03 e m

      Linda du har nog rätt. Får se hur de känns när jag kommer hem imorgon. En kollega till mig sa att för smetade man in skaften i potatismos för att de inte skulle torka för fort och spricka.

      Gräsligt grönt: vi får väl se.

      Anna och Christoffer: Tack

  5. Erik S permalink
    mars 29, 2012 6:25 f m

    Tack för länken till DR. Jag har fullständigt missat denna serien innan. Jag blev glad över att se att man kunde titta på alla gamla avsnitt.. Så nu håller jag på att avverka dem. Riktigt bra är det, även om jag inte riktigt hänger med i danskan. Men man förstår mycket av sammanhanget. Jag gillar att det inte är massa klipp och intryckt en massa onödigt grafiskt och tjafs som i så många andra serier.

  6. mars 30, 2012 6:39 e m

    Imponerande!

Trackbacks

  1. Tillbakablick på mars | Nisse i torpets Blog

Kommentera

