Skip to content

Tre vårtecken

mars 13, 2012

Såg tre tydliga vårtecken under gårdagen! Känns i luften att våren startat här nere.

20120313-124903.jpg
En ödla låg och solade sig i ljusspegeln vid sjön vid en rastplats jag stannade vid igår.

20120313-125043.jpg
Myrorna i gärdesgården var ute och lapade solsken för fullt.

20120313-125151.jpg
Även en liten nattfjäril kikade fram på kvällskvisten.
Hur ser vårtecknen ut hos er?

5 kommentarer leave one →
  1. mars 13, 2012 12:52 e m

    Krokus!

  2. Gräsligt grön permalink
    mars 13, 2012 1:49 e m

    Snödroppar som pressar sig igenom ishinnan,en förvirrad geting och de som det är så synd om…. Myrstackarna som myllrar av liv.

  3. mars 13, 2012 2:12 e m

    På den tiden jag studerade och cyklade vart jag än skulle så var bästa vårtecknet när jag kunde cykla utan vantar. Idag upptäckte jag att jag kunde springa till bussen med mitt nytvättade, blöta hår utan mössa. Det kändes kändes jättehärligt och ett vårtecken så gott som något. 🙂

  4. eva permalink
    mars 14, 2012 12:26 f m

    Skåne har mängder av vårtecken. Fåglarnas kärlekssånger är förföriska i all sin elegans, deras kurtis är intressant att studera, har vi något att lära där, månne?

    Växtligheten formligen exploderar, naturligtvis alla vårblommor såsom krokus, snödroppar sedan i december, vintergäck i all sin prakt, de andra lökväxterna är på gång, i söderlägen kan påskliljor vara ett par decimeter höga, så snart vågar jaga tro på ännu en sommar. Uterummet får temperaturer som nu överskrider de 25+, det gör mig tung av längtan efter sommaren.

    Dofterna av vår och löften om sommar är märkbara när solen står på, ja, tom katterna har börjat hålla nattliga serenader nu, hundarna lämnar fler meddelanden till vaarandra.

    För alla som inte förstått människans behov av livgivande solljus vill jag påminna om vårt behov av D-vitamin. Behovet av vitamin D finns året runt, trots vår oförmåga att bilda D-vitamin mer än sju av årets tolv månader, så om alla vore kloka nog att ta sina 5000-8000 IE per dag, så skulle
    människor vara mycket friskare och gladare. Jag gör gärna reklam för den bästa svenska D-sidan, http://alltomvitamind.wordpress.com/

    D-vitaminbrist är tyvärr ett trist faktum i vår nordliga del av världen. Så God Sol på er alla, utan sol inget liv, ingen vår … och kom ihåg att än är vi för långt norrut för att solens strålar ska ha rätt vinkel mot jordytan för att vår hud ska klara att bilda kroppseget vitamin D3. När vår skugga är kortare än vad vår verkliga längd är, då kan vår hud bilda D, om vi inte smäller på en massa anti-solkräm.

  5. mars 15, 2012 7:59 f m

    Nyckelpiga! Bildbevis 🙂 http://divyaspa.blogg.se/2012/march/jordgubbslandet.html

Kommentera

