Skip to content

Dansk generositet

mars 12, 2012

Förra året köpte jag två st rätt smarta sålådor som är självbevattnande.

20120312-061600.jpg
Lådorna har en kapillärmatta som suger upp vattnen ur ett karet till dom 60 cellerna i lådan.
Förodlade majs i dom förra året och plantornas rötter gick rakt igenom kapillärmattorna som blev ganska förstörda vid utplantering.
Mailade den danske tillverkaren förra helgen och skrev att de ej går att hitta reservmattor hos återförsäljaren i Sverige, då jag skrev mailet på danska måste dom ha trott att jag var en stackars Dansk som utvandrar till Sverige och skickade därför som ”vennetjeneste” 4 reservmattor gratis till mig!!
Så om jag undviker majs i mina minikap60 lådor så ska jag nu ha reservmtrl ett bra tag framöver.

För övrigt är det en bra idé att standardisera sin utrustning till en sort så man lätt kan anpassa bord, bänkar och krukor. Tror jag i nuläget har 4 olika modeller med sålådor alla i olika längder bredder och höjder. Det enda de har gemensamt är det gröna färgen på tråget 🙂

7 kommentarer leave one →
  1. Ludvig permalink
    mars 12, 2012 9:26 f m

    Hej och tack för en underbar blogg som gör att man kan glömma betongen för en stund 🙂 Sitter i just den situationen som du beskriver med en massa små och stora låder men det får bli ett annat projekt..

    Hur avgör du när du ska skola om plantorna? Det beror såkalrt på hur stor krukan är osv men om du har några riktlinjer får du jättegärna bidra med dem till en förvirrad odlare!

    /Ludvig

  2. mars 12, 2012 12:33 e m

    Våra vänner danskarna är dejlige! Vad glad jag blir att se dessa härlig konstruktioner hos dig, då jag tidigare läst om dem och letat mig knäpp efter dem. Var har du inhandlat dem? Kommer du ihåg hur de låg till prismässigt?
    Har för mig att samma märke (Pindstrup?) ska ha någon liknande produkt i större modell för ”fullvuxna” tomatplantor också.

  3. mars 12, 2012 1:33 e m

    Intressant!
    Just den modellen har jag inte sett förut och den verkar verkligen smidig.
    Vad har du tänkt så i den iår?

    Instämmer med storleksdilemmat, jag har också en massa olika modeller men i år kör jag 9*9 cm kruka i brätte för att få lite styr på det. Struntar helt i alla smålådor och tråg…
    Tar ju lite mer plats men jag tänkte inte heller så lika mycket som jag brukar, det blir ju ändå alltid för mycket.

    Sjysta Danskar!

  4. mars 12, 2012 1:37 e m

    Som svar på din fråga Ludvig… Det är dags att skola om (plantera i större kruka) när rötterna inte får plats längre och när där inte är tillräckligt med näring…
    I såjord kan dom små inte stå så länge eftersom den är väldigt näringsfattig… plantan ska ha fått karaktärsblad också.

  5. Gerd permalink
    mars 12, 2012 4:28 e m

    Jag har satt tomatfrön i olika sorters krukor, godislådor osv.
    Men vi har fortfarande en meter snö på ängarna och de ihopskottade drivorna är meterhöga. I torsdags fastnade vi med bilen, vägen hade drivit igen.
    Igår tog jag min första skidtur för i år och det var så soligt och fint så vi släpade ut grillen för att grilla men då började det att snöa så min man satt på sparken med snöflingor dalandes – och grillade:)
    Men det känns ibland lite knepigt att förodla vid den här tiden.
    Fast jag ska inte klaga vi har en superfin tid framför oss – vårvintern.

  6. mars 12, 2012 7:24 e m

    Ludvig:
    Tack ska du ha, har fått en rejäl dos uppmuntran på senaste aldrig fel inför stundande odlingssäsong! Låddilemmat verkar vara genomgående för de flesta hobbyodlare. Ang plantorna gav Ebba ett exemplariskt svar 🙂

    Mimmi:
    Jag köpte mina på Willab garden för 169kr de finns att beställa hos dom http://www.willabgarden.se/fullpost.asp?AvdID=188&ArtID=30686&page=1
    Dom stora du nämner finns på pindstrups hemsida så det kanske går att beställa via dom?
    http://www.pindstrup.com/files/diverse/Pindstrup_Produktvejledning_2009_1.pdf

    Ebba:
    Kör med 8cm krukor i tråg istället. Har hittils bara använt 3 tråg och har 5 till att använda plus lika många till i andra storlekar. Ska nog med så lite mindre för man har ju ändå aldrig plats till allt.. Men det är lätt att säga nu 🙂

    Gerd: Kan tänka mig att våren känns avlägsen men den kommer lika säkert som alltid. Låter härligt med skidtur och grillning, hade lite för kort vinter här i zon 1 denna omgång.

  7. Ludvig permalink
    mars 13, 2012 7:51 f m

    Tack för tipsen, kollade direkt in rotstatusen på tomaterna och inser att det är dags för dem att byta lägenhet så jag passar nog på att byta till näringsrikare ord samtidigt. Återigen stort tack för tipsen

    Ludvig

Kommentera

