Skip to content

Frö

mars 8, 2012

Till årets odlingar har det införskaffats fröer som aldrig förr.
Har inte lagt upp någon plan vart det skall sås ännu utan köpte fröer utefter vad jag vill odla.
Mycket bönor squash, rödbetor och gurka som jag vet fungerar bra. Men även lite nya sorter som majrova, kålrot och sötflockel (stevia).
Så i helgen skall jag Läsa på odlingsinstruktioner och skissa upp årets design. Den blir inte lika urflippad som förra året då det var alldeles för ineffektivt utnyttjande av ytan, men snyggt var det.

20120308-071847.jpg

7 kommentarer leave one →
  1. mars 8, 2012 2:22 e m

    Ja det var det!! Snyggt, alltså. =)

    Jag har gjort likadant, köpt det jag vill odla utan att ha någon plan ännu. Det kommer jag nog inte ha alls, jag sår nog som jag känner för, när det är dax…

    • mars 10, 2012 8:07 f m

      Ja det var rätt tjusigt, kanske ska göra det lite halvt urflippat iaf 🙂
      Nä man får ta det lite som det kommer huvudsaken är att man sår något överhuvudtaget!

  2. mars 9, 2012 6:18 e m

    Det är lätt att bli litet knäpp av fröer, det händer i alla fall mig varje år. På hösten tappar jag alltid huvudet i insamlingen och fyller skålar med fröer i sådan mängd att det vore omöjligt att så dem alla (http://hagasessorna.com/2011/03/12/samling-kring-samling/). Och sen på våren när frökatalogerna kommer slår febern till igen, och vips sitter jag där med påsar i snudd på ohanterliga drivor. I år löste jag och mina sambos det dock på trivsamt vis med ett gäng grannar, en gemensam beställning och delandet av frö, http://rinda.se/2012/02/24/recept-pa-en-lyckad-fromiddag/. Det ser ut som vi beställt fröpåsarna från samma firmor. God odlingslycka 2012 och tack för din finfina blogg!

    • mars 10, 2012 8:06 f m

      Haha känner igen mig i det med frökatalogsfebern.
      Riktigt smart med frömiddag, skall jag lägga på minnet.
      God odlingslycka 2012 till er med och tack för komplimangen 🙂

  3. Gerd permalink
    mars 9, 2012 9:09 e m

    I år har jag ritat ett land och köpt frön nästan – endast – till det grönsakslandet. En del samlar på frimärken och jag samlar på frön!!! Så egentligen skulle jag inte behöva köpa frön på många år, förutom de som blir snabbt ”dåliga” tex dill. Första året som vi bodde här riggade jag upp lysrörslampor i bagarstugan. Jag hade ca 50 tomatplantor men inget växthus!!! Planterade plantorna lite överallt bland buskar och i blomlanden och gav bort en hel del det blev inte så mycket tomater men glädjen var stor:)

    • mars 10, 2012 8:11 f m

      Låter sunt att samla frön istället för tex frimärken, går ju att omvandla fröna till mat om man vet hur man ska bära sig åt.
      Ja det är lätt att förivra sig ibland men man lär sig hela tiden.
      Hur stor köksträdgård har du?

  4. mars 11, 2012 4:29 e m

    Ja det känner man ju igen :-)) . Sedan har man huset fullt av förodligar och vet inte var man ska få rum med alla små krukor och sedan får man tvinga på grannar och arbetskamrater plantor som inte får plats någonstans. Och varje år säger – i varje fall jag – att nu får det bli skärpning och lagom! Men det håller aldrig. Stevia odlade jag förrförra året. De var lite slöväxande hos mig – och inte smakade de sött ! Men antagligen måste man ” göra ” något med dem , torka dem kanske , så att sötman kommer fram … .. Lycka till med dem och rapportera gärna om hur det går !
    Ditt grönsaksland inspirerar !!

Kommentera

