Skip to content

Kompostkvarn

mars 6, 2012

Min ambition för årets odlingar är att marktäcka så mycket det bara är möjligt med organiskt material då det är jorden man skall göda och inte plantorna, friska välvuxna plantor får man på köpet.
Ambitionen fanns förra året men hade inte så mycket att täcka med…
I år ligger jag redan i framkant!
Var i grannkommun och köpte (via blocket) en ful, gul, halvrostig, brötig, våldsam kompostkvarn för en vettig peng men den kan vara den roligaste prylen just nu!
Stod i flera timmar och malde effektivt ner grenar och pinnar jag hittade.

Det finns två typer av kompostkvarnar. Valskvarn som tyst krossar materialet i ojämna bitar eller som i mitt fall en med knivar som finfördelar materialet i små bitar perfekt för kompostering, marktäckning och gångar.

20120305-222625.jpg

Flisen skall ligga och komposteras fram tills det är dags. Då ska det blandas upp med gräsklipp, komposterade löv och annat gött och krattas ut i odlingsbäddarna!

6 kommentarer leave one →
  1. Gräsligt grön permalink
    mars 6, 2012 6:38 f m

    Men du denna var väl inte handvevad?

    Skämt åtsido,jag önskar jag vore lika långt fram i trädgårdsframförhållningen.
    Vi har förvisso 12minus ,snö och is kvar i trädgården än så länge men det kliar i fingrarna ialla fall.

    • mars 6, 2012 8:35 e m

      Det vore sjukt jobbigt med en handvevad kompostkvarn! 🙂
      Tycker ju mer odlingsbiten man blir desto svårare blir vårvintern…

  2. Tunudden permalink
    mars 6, 2012 9:25 f m

    Kompostkvarn, och en såll för kompost och matjord med grästorv och kvickrot i står på önskelistan för mig.
    Kompostkvarnar finns det många att välja på, men någon såll har jag inte hittat.
    Skulle vilja ha någon som kan ta en skottkärra i taget och sållar ”automagiskt”.
    Min träram med hönsnät i botten är jag hjärtligt trött på.
    Funderar på att bygga något av cementblandaren och ett ”rondellslitsat” oljefat om jag inte hittar någon färdig.
    Har du sett någon som säljer sållar, eller ett bra hembygge att kopiera?

    • mars 6, 2012 8:38 e m

      Du menar att du skär en massa jack i ett oljefat och svetsar på en cementblandare och använder det för att sålla matjord? Låter finurligt!

      • Tunudden permalink
        mars 9, 2012 8:48 e m

        Jo, fast skruvar fast fatet så det går att återställa om det skall gjutas eller muras.
        I andra änden (mot öppningen) av fatet en bock med två hjul som fatet vilar på, lagom hög för att en skottkärra skall gå in under och samla upp det sållade.
        Verkar bra i teorin, men erfarenheten har lärt mig att det krävs flera försök innan det blir bra helt på egen hand, om man inte kan lära av andras erfarenheter.
        Måttligt stort projekt både i tid och pengar så jag skall nog ge mig på det när tjälen går ur komposten.

  3. mars 10, 2012 8:12 f m

    Du får återrapportera hur det går med projektet!

Kommentera

